DIAGNOSTIC TOOLS FOR ASSESSING THE STATE OF THE SOCIAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.8

Keywords:

social competence, future social workers, diagnostic tools

Abstract

The article deals with the problem of formation and diagnostics of social competence of future social workers in the process of professional training. Scientific approaches to the diagnosis of social competence of future specialists are analyzed. The criteria for the formation of motivational and value, cognitive-activity and personality-reflexive components of the social competence of future social workers. The diagnostic toolkit is revealed to determine the state of the formation of social competence of future social workers, which was developed taking into account the formulated concept of «social competence of the future social worker», its content characteristics, structure, in accordance with criteria and indicators. The appointment of methods aimed at diagnosing the formation of social competence of future social workers and its components, such as: questionnaires «Motivational trends of socio-professional formation of personality », «Social competence of a social worker in the process of social and professional activities», «The difficulty of the future social workers in the process of socio-professional activity related to social competence»; methods «Goal-Means-Result» (O. Karmanov), «Terminal Values» (I. Senin), «Measurement of Communicative and Social Competence» (V. Kunitsina), «Diagnostics of Perceptual Competence» (M. Fetiskin), «Method of Reflexivity Diagnostics» (questionnaire A. Karpov), «Self-esteem reflexive skills» (L. Nosco); tests «Definition of self-actualization of personality», «Diagnostics emotional intelligence» (N. Hall); Questionnaires «Methods of diagnostics of professional orientation of personality» (B. Bass), «Social activity of future specialists».

References

Грибанова О.Є. Формування соціальної компетентності майбутніх економістів у процесі професійної підготовки в коледжі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2019. 281 с.

Куницына В.Н. Социальная компетентность и социальный интеллект: структура функции, взаимодействие. Теоретические и прикладные вопросы психологии/под ред. А.А. Крылова. Ч. 1. Санкт-Петербург, 1995. 160 с.

Малімон Л.Я., Пашкіна А.М. Гармонізація індивідуальних та групових організаційних цінностей в місцевих органах виконавчої влади: навч.-метод. посіб. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2014. 136 с. С. 92–102.

Малкина-Пых И.Г. Психосоматика: справочник практического психолога. Москва : Изд-во Эскимо, 2005. С. 124–126.

Професійний розвиток науково-педагогічних працівників у системі освіті дорослих: зб. методик і тестових діагностичних завдань/укладачі: М.І. Скрипник, Я.Л. Швень. Київ : ЦІППО, 2017. 105 с. С. 61–72.

Сидорук І.І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05. Тернопіль, 2021. 699 с.

Сидорук І.І. Теорія і методика формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі фахової підготовки: автореф. дис. … д-ра. пед. наук, 13.00.05. Тернопіль, 2021, 36 с.

Фетискин Н.П., Козлов В.В., Майнулов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. 2-е изд., доп. Москва : Психотерапия, 2009. 544 с.

Щербакова І.М., Стадник Г.А. Психодіагностика професійного самовизначення оосбистості: навч.-метод. посіб. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка. 2012. 324 с. С. 112–117.

Published

2021-05-12

How to Cite

СИДОРУК, І., & ЛЯКІШЕВА, А. (2021). DIAGNOSTIC TOOLS FOR ASSESSING THE STATE OF THE SOCIAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS. Humanitas, (2), 51–57. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.8

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK