ON THE CAUSES OF INTERRUPTION OF ARV THERAPY BY ADOLESCENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.17

Keywords:

ARV therapy, rejection, adolescents living with HIV, abortion, causes, stigma, self-stigma

Abstract

Today, our country is one of the first countries in the European region in the number of HIV-positive people, which leads to a negative impact on social and economic life: reduces life expectancy, exacerbates poverty and social inequality. According to the Center for Public Health of the Ministry of Health of Ukraine in 2021 15360 cases of HIV infection were officially registered in Ukraine. Adolescents are recognized in Ukraine as at risk for HIV infection and are identified by the WHO as adolescents who inject drugs using non-sterile injecting equipment; boys and girls who have unprotected sex as a result of sexual exploitation have unprotected, even forced sex for a fee. In the article, the authors emphasize that antiretroviral therapy does not destroy the virus, but stops the reproduction of HIV, restores immune function, prolongs and improves quality of life. Also, the article emphasizes that ARV therapy requires clear self-discipline and personal responsibility of each adolescent, as it means a lifetime of medication, which must be committed to treatment to be effective. Skipping or delaying medication can lead to disease progression, transmission of the virus to others, ill health, serious illness, and even death. There can be many reasons for stopping, refusing or discontinuing ARV therapy by adolescents living with HIV: for example, internal / personal reasons, which include: (institutions, fears, lack of awareness about the disease, treatment and consequences of abortion, negative examples of relatives , adverse reactions of the body from the use of drugs, frivolous attitude to treatment, unwillingness to receive lifelong therapy, self-stigmatization, distrust of doctors and social professionals) and external, independent of adolescents: (stigmatized society, geographical inconvenience, where possible receive ARVs, lack of confidentiality for consultation with specialists).

References

Бойко А., Дмитришина Н., Тюленєва Н. Інтегрована програма з формування прихильності до АРТ у клієнтів Віл-сервісних організацій та розвитку їхньої економічної самостійності. Частина 2. Втручання з формування прихильності до АРТ. Посібник : Київ : Поліграф-Плюс, 2017. С. 130

Волошенко Н. О. Психологічні чинники ризикованої поведінки підлітків. Актуальні проблеми науки та освіти: Збірник матеріалів XV підсумкової науково-практичної конференції викладачів МДУ / за заг. ред. членкор. НАПНУ, д.п.н., проф. Балабанова К.В. Маріуполь, 2013. С. 335-337

Краєва О. А., Никитюк Т. М. Психологічні механізми особистісної тривожності в підлітковому віці. Науковий журнал «Український психолого-педагогічний науковий збірник», 2017, (№ 12), С. 52–55.

Підлітковий вік. Брошура: видання дитячого фонду UNICEF та ГО «Волонтер», Київ, 2019. URL: http://surl.li/hccc (дата звернення 03.02.2022).

Побічні дії АРТ та токсичність. Менеджмент побічних ефектів. Відео : Центр громадського здоров’я МОЗ України. 2020. URL: https://youtu.be/8IHv5a5kL70. (дата звернення 02.02.2022)

Поліщук В. М. Вікові кризи в підлітковому і юнацькому віці: базові симптомокомплекси : монографія. Суми: Університетська книга, 2019.

Радченко Є. Фактори формування прихильності до АРТ. 2018. С. 12-14. URL: http://surl.li/bhjsz (дата звернення 05.01.2022).

Раудіна М.Д. Формування прихильності до АРВ-терапії у підлітків, що живуть з ВІЛ.: кваліф. роб.: НУ «Києво-Могилянська академія». 231, «Соціальна робота». Київ, 2020. С. 80.

Смолевська О.О. Особливості проявів підліткової кризи. Збірник тез міжнародної науково-практичної конференції «Суспільні дисципліни як засіб формування цивілізаційної компетентності здобувачів освіти. Сучасні освітні викликиерспективи розвитку». НУ водного господарства та природокористування. Рівне, 2012. C. 137–140, URL: http://surl.li/bhjsx (дата звернення 01.02.2022).

Товщик С. А. Стигматизація. Енциклопедія прав людини : соціально-педагогічний аспект : колективна монографія / заг. ред. проф. Сейко Н. А. Житомир : Видавництво, 2014. С. 208–212.

Published

2022-05-06

How to Cite

СПІРІНА, Т., & УМАНСЬКА, К. (2022). ON THE CAUSES OF INTERRUPTION OF ARV THERAPY BY ADOLESCENTS. Humanitas, (1), 116–121. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.17

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>