SOCIAL WORK WITH FAMILIES RAISING A CHILD WITH A DISABILITY IN THE LOCAL COMMUNITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.22

Keywords:

social work, child with disabilities, family, interdisciplinary interaction, territorial community

Abstract

One of the main priorities of state policy is meeting the needs of families raising a child with a disability, creating conditions for its comprehensive development, because the family's needs for emotional support, unconditional love, and security are met. Scientists pay attention to the importance of the family as an environment for the life, development and upbringing of a child with a disability, because for him the family is the first and most important social environment. One of the main priorities of state policy is meeting the needs of families raising a child with a disability, creating conditions for its comprehensive development, because the family's needs for emotional support, unconditional love, and security are met. Scientists pay attention to the importance of the family as an environment for the life, development and upbringing of a child with a disability, because for him the family is the first and most important social environment. The article describes the problems of Ukrainian families raising a child with a disability and emphasizes the importance of comprehensive assistance to such families. The role of a social worker in solving the problems of families with children with disabilities is emphasized. An important condition for social work with such families is the organization and implementation of social rehabilitation, the development of an individual program for the social rehabilitation of a child with a disability, which will contribute to the expansion of the opportunities of both the family and the child. Such a program, with the active involvement of parents in the process, is developed by an interdisciplinary team.

References

Горецька О. Психологічні особливості ставлення батьків до дітей з особливими потребами. Освіта регіону (Політологія. Психологія. Комунікації). 2013. № 2. С. 289–294.

Грабовенко, Н. Обґрунтування змісту і форм соціально-педагогічної роботи з сім'ями, що виховують дітей з обмеженими фізичними можливостями в умовах реабілітаційних центрів. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2007. Вип. 3. С. 60–66.

Демидюк Н. П., Петращук О. П., Цушко І. І. Консультативна робота з батьками дітей, вилучених із сільськогосподарської̈ праці : метод. рекомендації для педагогічних та соціальних працівників, практичних психологів. Київ : НікаЦентр, 2003. 80 с.

Закусило О. Ю., Ольхова-Марчук Н. В. Прикладні аспекти соціальної роботи із сім’ями, що мають дітей з особливими потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. Київ, 2009. С. 76–82.

Звєрєва І. Д., Безпалько О. В., Харченко С. Я. Соціальна робота в Україні : навч. посібник. Київ : Наук. світ, 2003. 233 с.

Капська А. Й. Соціальна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Освіта, 2005. С. 35–42.

Корнієнко С. Сутність та пріоритетні напрями державної політики України у сфері соціального захисту дітей-інвалідів на сучасному етапі / С. Корнієнко. Режим доступу: http://visnyk.academy.gov.ua/wpcontent/uploads/2013/11/2011-2-38.pdf

Маллер А. Р. Напрямки роботи з батьками, які виховують дітей з обмеженими можливостями за станом здоров’я, по підвищенню їх компетентностей в умовах сімейного виховання. Вісник практичної психології освіти. 2008. № 4(17).

Соловйова Т. Соціально-педагогічна робота з сім'ями, які виховують дитину з інвалідністю, в закладах дошкільної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 5. С. 418–429.

Сорочинський В. Є. Організація роботи соціального педагога. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 198 с.

Спіріна, Т., Лях, Т., Рогожинська, В. (2020). Принципи міждисциплінарної взаємодії у соціальній роботі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 27(3). 224–228. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/41.pdf

Chechkо, T., Liakh, T., Spirina, T., Lekholetova, M., Sapiha, S., & Salata, K. (2022). Needs Assessment of Parents Raising Children with Disabilities in Preschool Educational Institution. Sociální práce/Sociálna práce/Czech and Slovak Social work, 4(22). 54–66. https://socialniprace.cz/en/article/needs-assessment-of-parents-raising-childrenwith-disabilities-in-preschool-educational-institution-2/

Grabowska B., Spirina T., Liakh T. Social and pedagogical support of students with disabilities in higher education institutions. The Modern Higher Education Review. 2020. Vol. 5. Р. 62–71. DOI: https://doi.org/10.28925/2518-7635.2020.5.6

Published

2023-08-15

How to Cite

СПІРІНА, Т., & ДОРОФІНА, М. (2023). SOCIAL WORK WITH FAMILIES RAISING A CHILD WITH A DISABILITY IN THE LOCAL COMMUNITY. Humanitas, (2), 151–156. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.22

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>