THE GENESIS OF THE ISSUE OF SOCIAL INTERACTION IN THE PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTION AND THE FAMILY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.8

Keywords:

family, preschool education institution, social interaction, forms of interaction between family and preschool education institution

Abstract

The issue of social interaction is relevant for a number of sciences, there is a variety of definitions of this concept. the problem of social interaction between educational institutions and the family takes place in the historical and pedagogical heritage of foreign and domestic sciences. Social interaction – in our study, it is interpreted as a process of mutual influence, cooperation between the preschool education institution and the family, which is characterized by two-way activity aimed at realizing the set goal: development, upbringing and education of children. The study of the scientific work gives reason to note that parents, as the main educators, should know the main approaches and principles of its harmonious development and upbringing of preschool children. Modern teachers cooperate with families in various areas of activity, implementing the main provisions of regulatory and legislative documents in the field of preschool education. The article provides a retrospective analysis of the issue of social interaction between the preschool education institution and the family. In particular, the analysis of this issue was carried out in its historical, psychological and sociopedagogical directions. Also, the directions and forms of work of the family and the preschool education institution are highlighted, which will contribute to the successful social interaction of these two social institutions.

References

Алексєєнко Т. Ф. Молода сім’я: умови виховання дитини Київ : ЗАТ «ЕКСИМЕРСЕРВИС», 2004. 345с.

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) (нова редакція). Київ: 2021. 38 с.

Бєлєнька Г. В. Здоров’я дитини – від родини. Київ : СПБ Богданова А. М., 2006. 220 с.

Бойченко Т. Як виростити дитину. Київ : Прем’єр-Медіа, 2001. 204 с.

Бродовська В. Й. Тлумачний російсько-український словник психологічних термінів. Київ. : ВД «Професіонал», 2007. 512 с.

Добош О. М. Педагогічна просвіта батьків у полікультурному середовищі Закарпаття (остання чверть ХХ століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» . Київ: 2008. 24 с.

Кот Н. М. Педагогічні умови ефективної взаємодії дошкільних навчальних закладів і сім’ї в екологічному вихованні старших дошкільників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 . Київ:1993. 24 с.

Кравченко Т. В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодії сім’ї і школи . Київ : Фенікс, 2009. 416 с.

Кузьмінський А. І. Педагогіка родинного виховання. Київ : Знання, 2006. 24 с.

Новий тлумачний словник української мови. Київ : Вид-во «Аконіт», 2007, 926 с.

Пагута Т. І. Співробітництво вихователів дошкільних навчальних закладів із сім’єю по вихованню дошкільників в дусі. Київ, 1998. 24 с.

Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка Київ : Академвидав, 2004. 456 с.

Постовий В. Г. Тенденції і пріоритети виховання дітей у сучасній сім’ї. Київ: Інститут проблем виховання АПН України, 2006. 190 с.

Про дошкільну освіту : Закон України. Київ : Ред. журн. «Дошкільне виховання», 2001. 56 с.

Психологічна енциклопедія. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.

Семенов О. С. Формування творчо спрямованої особистості : перші кроки : Навчальний посібник. Луцьк : ПВД Твердиня, 2016. 156 с.

Семенов О. С. Формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у позашкільному навчальному закладі : Монографія. Луцьк : ПВД Твердиня, 2017. 520 с.

Семенова Н.І. Формування здорової особистості дитини старшого дошкільного віку у взаємодії закладу дошкільної освіти та сім’ї. Луцьк : Твердиня, 2018. 256 с.

Семенова Н.І., Брушневська І.М. Корекційна валіза вихователя дошкільного навчального закладу. Луцьк : Друк Формат. 2017 р. 308 с.

Соціальна педагогіка за ред. проф. І. Д. Звєрєвої. Київ : Центр навчальної літератури, 2008. 336 с.

Фінчук Г. В. Теорія та практика сімейного виховання в зарубіжній педагогіці (теоретико-методологічний аспект). Луганськ, 2001. 20 с.

Чернета С. Ю. Соціальна активність особистості як умова розвитку сучасного українського суспільства. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2015. № 1(302). С. 177-186.

Oleksandr Semenov, Nataliia Semenova, Hanna Bielienka, Nadiia Alendar, Oleksandra Yemchyk, Iryna Onyschuk. Empirical Research of a Creatively Oriented Personality’s Formation of a Child of Senior Preschool Age. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2021, Volume 13, Issue 4, pages: 413-434.

Published

2023-02-28

How to Cite

СЕМЕНОВ, О., & СЕМЕНОВА, Н. (2023). THE GENESIS OF THE ISSUE OF SOCIAL INTERACTION IN THE PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTION AND THE FAMILY. Humanitas, (5), 56–66. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.8

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK