STUDY OF CURRENT TRENDS IN THE IMPLEMENTATION OF THE INSTITUTE OF MENTORING IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.11

Keywords:

mentoring, orphans, children deprived of parental care, social work

Abstract

The article examines the formation of the institute of mentoring in Ukraine, as one of the effective forms of assistance to orphans and children deprived of parental care. The purpose of the article is to analyze the current trends in the implementation of the mentoring institute in Ukraine. The research methodology consisted of a set of theoretical (analysis, synthesis, generalization, interpretation) and practical (expert online survey using Google Forms) research methods. In the process of research, mentoring as a technology of social work was analyzed, the directions of implementation of mentoring in Ukraine were determined based on the survey of specialists of social service centers. It was noted that in modern conditions there is an urgent need to find alternative forms of assistance to orphans and children deprived of parental care, one of which can be mentoring. After all, it is mentoring that makes it possible to get the support of an authoritative adult who is able to help the child better adapt to independent life. The analysis of the results of the conducted research showed that today there are certain difficulties in the implementation of the mentoring institute (small number of candidates, incorrect motivation of potential candidates, low level of awareness of the population about mentoring, etc.) and future development prospects were determined. About 50% of respondents have heard about mentoring and understand its essence, but only 13% of respondents are potentially ready to become mentors. The authors prove that mentoring is a planned activity of a mentor in relation to a ward orphan or a child deprived of parental care, which is aimed at supporting his quality transition to adult independent life, help in acquiring knowledge, life skills, new thinking and consciousness.

References

Bozeman B. Toward a usefultheory of mentoring: A conceptual analysis and critique. Administrative and Society. 2007. № 39 (6). Р. 719–739.

Адаховська Н.С. Наставництво як форма захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Часопис цивілістики. 2017. №27. С. 28−31.

Байдарова О. О. Наставництво як форма соціальної підтримки випускників інтернатних закладів. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Серія: Психологія. Педагогіка. Соціальна робота. 2012. №3. С. 64–67.

Балухтіна О. М. Наставництво для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні: шляхи оптимізації процесу. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1. С. 19–23.

Грицанюк В. В. Наставництво як форма підготовки дітей-сиріт до самостійного життя. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2016. № 3-4. С. 44–51.

Кобилянська Л. І. Розвиток наставництва як форми соціальної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в Україні. 2017. С. 50–65. URL: http://www.znpkp_sp_2017_28_7%20(1).pdf (дата звернення: 23.11.2022).

Published

2023-02-28

How to Cite

СУРГОВА, С., & ФАЙЧУК, О. (2023). STUDY OF CURRENT TRENDS IN THE IMPLEMENTATION OF THE INSTITUTE OF MENTORING IN UKRAINE. Humanitas, (5), 82–88. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.11

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK