MONITORING AS A COMPONENT OF THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN SOCIAL INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.3

Keywords:

social institutions, administration and management, supplement and quality control of social services, monitoring.

Abstract

The article deals with the notion of social sphere and that of monitoring in the social sphere. While for the first one the most generic definition (satisfying the purposes of the present article) is provided, the latter is determined to be of a particular interest of the contemporary scientists and practitioners. It is explained by the fact that nowadays vulnerable categories are growing in number and are getting more and more diversified. Thus, the necessity for diversification of means, resource and ways of social assistance, along with the new specialties of social workers, modern social programs and their practical implementation becomes obvious. Such circumstances require constant survey and monitoring of the proper functioning of the social system. Having applied both, the continuous and the random sampling methods, the author presents a general overview of the main social institutions existing in today's civil society. It is clearly emphasized the importance of the practical implementation of inter-branch and interdisciplinary connections inherent in the modern globalized world. The readers' attention is focused on the necessity to organize, provide and maintain the proper quality of management in social institutions. Particular attention is paid to the importance of surveying the activity o social entities and institutions, the fulfillment of different programs in the social policy of a given country, and controlling various undergoing social processes and their implementation. Therefore, it was determined that constant monitoring of professional activity, as well as the constant compliance of the achieved results with the set goals are important components and integral parts of the systematic approach to the proper management of institutions in the social sphere.

References

Берестенева О.Г., Марухина О.В. Компьютерная система принятия решений по результатам экспертного оценивания в задачах оценки качества образовани. Educational Technology & Society. 2002. № 5. С. 216–230.

Берестенева О.Г., Марухина О.В. Системный подход к оценке качества образования. Стандарты и качество. 2002. № 4. С. 35–36.

Бодненко Д.М., Жильцов О.Б., Лещинський О.Л., Мазур Н.П. Моніторинг навчальної діяльності: навчальний посібник. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2014. 276 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/ id/eprint/5795/1/D_Bodnenko_O_Zhyltsov_O_Leschynskiy_N_Mazur_MND_IS.pdf

Горемикіна Ю.В. Моніторинг і оцінювання якості та ефективності соціальних послуг: прикладний аспект. Demography and Social Economy, 2016. № 3 (28). C. 120–132.

Горемикіна Ю.В. Формалізація даних та методичні підходи у контексті оцінки ефективності соціальних послуг. Механізм регулювання економіки. 2012. № 1 (55). С. 188–195.

Звонников В.И., Мельникова М.Б. Современные средства оценивания результатов обучения: учебое пособие. Москва : Издательский центр «АКАДЕМИЯ», 2007. 224 с.

Лібанова О.М. Якість інформаційного забезпечення соціальної політики. Київ: ДУХ І ЛІТЕРАТУРА, 2010.

Макарова О.В. Проект концепції (моделі) моніторингу та оцінювання сектору соціальних послуг. Умань: СПД Сочинський, 2008. 9. Макарова О.В. Черенько Л.М. Соціальні послуги для сімей з дітьми: нові виклики та напрямки вдосконалення. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 10. С. 697–700.

Новиков В.Н. Совершенствование финансирования социальной инфраструктуры на основе новых бюджетных технологий Демографія та соціальна економіка. 2014. № 1. С. 121–132. doi: 10.15407/dse2014.01.121.

Орлов А.И. Экспертные оценки : учебное пособие. Москва : ИВСТЭ, 2002. 31 с. 10.

Про соціальні послуги : Закон України від 17 січня 2019 року № 2671-VIII / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text

Сич Т.В. Управління якістю соціальних послуг : навчальний посібник. Харків : ООО „ЦИФРА ПРИНТ”, 2016, 252 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/921/1/Sich.pdf

Соціальні послуги: як побудувати українську модель на європейських підходах : проект / Посилення регіональних соціальних служб в Україні. URL: http://eu.prostir.ua/data?t=1&q=2174

Хилл Н., Сельф Б., Роше Г. Измерение удовлетворенности потребителя по стандарту ИСО 9000:2000 / пер. с англ. С.А. Шумова. Москва: ТЕХНОЛОГИИ, 2004. 192 с.

Якість інформаційного забезпечення соціальної політики : монографія / О. В.Макарова, В.Г.Саріогло, Г.І. Терещенко та ін. / за ред. E.М. Лібанової. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2010. 248 с.

Published

2023-03-17

How to Cite

ІВАЩЕНКО, К., & РЕВНЮК, Н. (2023). MONITORING AS A COMPONENT OF THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN SOCIAL INSTITUTIONS. Humanitas, (6), 17–23. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK