СТРАТЕГІЧНІ ОРІЄНТИРИ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ РИЗИКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.2.5Ключові слова:
інформаційне суспільство, суспільство ризику, діти, молодь, соціальне вихованняАнотація
У статті проаналізовано вплив інформаційного суспільства на соціалізацію особистості, визначено основні ризики та виклики сучасного світу, серед яких – масове маніпулювання свідомістю, що зумовлює інтелектуальний та світоглядний хаос і стає причиною абераційної соціалізації. Обґрунтовано стратегічні орієнтири соціального виховання зростаючого покоління в інформаційному суспільстві ризику, що сприятиме досягненню провідної мети системи освіти – становленню особистості – громадянина, патріота, інноватора, майбутнього лідера сучасного світу, здатного ефективно працювати для власного блага й добробуту своєї країни. Схарактеризовано завдання соціального виховання, реалізація яких сприятиме формуванню у зростаючого покоління стійкої системи цінностей та переконань, чіткої громадянської позиції, психологічної стійкості, вміння ефективно реагувати на виклики й долати труднощі на шляху до значущої мети, здатності до свідомого особистісного й соціального самовизначення, самоконтролю, самоорганізації й управління власною життєдіяльністю; розвитку лідерських якостей дітей та молоді, вихованню лідерів, здатних приймати відповідальні рішення й будувати міцну державу свідомих соціально активних громадян, готових наполегливо працювати й об’єднувати зусилля для загального добробуту й сталого розвитку держави. Закцентовано увагу на важливості підвищення рівня готовності суб’єктів соціально-педагогічної діяльності до проєктування й реалізації системи соціально-виховної роботи в оновленому контексті, що сприятиме формуванню здатності молодого покоління бути ефективним в сучасному світі, протидіяти деструктивному впливу медіасередовища, управляти власною взаємодією з медіа, уникати медіазалежності, використовувати інформацію як ресурс досягнення життєвого успіху, формуванню в дітей та молоді здатності до самоорганізації й свідомого управління власним і суспільним розвитком.
Посилання
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л.А. Найдьонової, М.М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с.
Концепція Нової української школи. Київ, 2016. 40 с.
Кривошеїн В.В. Суспільство ризику в (пост)пандемічний період: український контекст. Україна як суспільство ризику: зб. матер. Всеукр. наук. конф. (м. Дніпро, 23 квітня 2021 р.). Дніпро: ВПД «Формат А+», 2021. С. 82–88.
Ліщинська О.А. Якість психосоціального простору як передумова безпеки спільноти. Соціальна психологія. Спеціальний випуск. 2007. С. 136–141.
Медіаграмотність. Лише 14% українців можуть відрізнити фейки від правди. Що робити з медіаграмотністю в Україні? Як дезінформація може зашкодити життю та здоров’ю. The village Україна, 22 червня 2023. URL: https://www.village.com.ua/village/knowledge/mediahramotnist/340405-scho-robiti-z-mediagramotnistyu-v-ukrayini.
Петрунько О. В. Деконсолідувальні ефекти медіасоціалізації. Педагогічний процес: теорія і практика. 2015. Вип. 3-4. С. 54–59.
Савченко С.В., Караман О.Л. Абераційна соціалізація в контексті соціалізації особистості в сучасному інформаційному суспільстві. Освіта та педогогічна наука. 2019. №2 (171). С. 60–68.
Савченко С.В., Курило В. С. Формування критичного мислення як одна з умов успішної соціалізації сучасної особистості. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2019. № 6 (329). Ч.1. С. 64–71.
Beck U. The metamorphosis of the world. Cambridge: Polity Press, 2016. 200 р.
Giddens, Anthony. Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives. London: Profile, 1999. 124р.
Nath, Hiranya K. The Information Society. Space and Culture, India. March 2017. Vol. 4, Nо. 3. 4(3), pp. 19–28. DOI:10.20896/saci.v4i3.248.
Pintеr, Rоbert. Conceptualizing information society as risk society. Periodica Polytechnica. Social and Management Sciences. 2003. Vol. 11, No. 1, pp. 35–44.