КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВИЙ ПІДХІД У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ТА ЙОГО РОЛЬ У ПРОЦЕСІ МЕДІАЦІЇ

Автор(и)

  • Ірина ЄНГАЛИЧЕВА Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0001-6824-9548

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.9

Ключові слова:

когнітивно-поведінковий підхід, медіація, медіатор

Анотація

У статті розглянуто когнітивно-поведінковий підхід як один із ефективних методів у соціальній роботі. Метою дослідження є аналіз особливостей застосування когнітивно-поведінкового підходу у процесі медіації. У відповідності до поставлених завдань, у роботі досліджено роль когнітивно-поведінкового підходу у соціальній роботі; розглянуто ефективні техніки когнітивно-поведінкового підходу та описано особливості їх застосування у процесі медіації. З’ясовано, що основна ідея когнітивно-поведінкового підходу полягає в тому, що емоційна, поведінкова та фізіологічна реакція людини значною мірою визначається її когнітивною інтерпретацією події, зокрема думками й переконаннями щодо неї. Враховуючи це виділено чотирьохкомпонентну структуру КПП: когнітивний, емоційний, поведінковий та фізіологічний компоненти. У ході дослідження було проаналізовано особливості застосування таких технік, як когнітивна реструктуризація, навчання навичкам асертивної комунікації, сократівське опитування, техніка «стоп думка», методи релаксації та саморегуляції, а також тренінги соціальних навичок. Розкрито їхню роль у формуванні конструктивного спілкування між учасниками конфлікту, зменшенні рівня емоційної напруги, корекції деструктивних переконань і моделей поведінки. Узагальнюючи результати дослідження, зроблено висновок, що когнітивно-поведінковий підхід є дієвим інструментом соціальної роботи, а його інтеграція в процес медіації забезпечує більш усвідомлений, врівноважений та орієнтований на розв’язання підхід у конфліктних ситуацій. Такий підхід не лише знижує рівень напруги між сторонами, а й сприяє довготривалому налагодженню стосунків та формуванню навичок конструктивного вирішення майбутніх суперечностей.

Посилання

Архангельська М. В. Когнітивно-поведінкова терапія як система психотерапевтичних втручань першого вибору в лікуванні тривожних розладів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 2024. Вип. 2. С. 49–54.

Бень Н. В. Когнітивно-поведінкова терапія як інструмент розвитку здібностей людини в ситуації пошуку роботи. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. С. 207–216.

Ігумнова О., Джигун Л., Грібова Ю., Техніки когнітивно-поведінкової терапії як інструмент підтримки психологічної стійкості майбутніх психологів. Psychology Travelogs, 2025. № 1. С. 6–15.

Каршиєва А. І. Медіація у системі надання соціальних послуг. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, 2019. № 2(4). С. 220–228.

Кірдан О. П. Медіація як складник соціальних навичок та фахових компетентностей майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2023. Вип. 3 (144). С. 96–100.

Морозова О. В. Когнітивно-поведінкова модель в терапії неконструктивних життєвих стратегій подружжя. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПНУ. Т. ІХ,. 2019. Вип. 10. С. 130–135.

Подганюк М. С. Методи когнітивно-поведінкової терапії у роботі з дітьми: практичний досвід. URL: https://vseosvita.ua/library/stattia-metody-kohnityvno-povedinkovoi-terapii-u-roboti-z-ditmy-praktychnyi-dosvid-869855.html

Протас О. Медіація як технологія соціального супроводу дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2022. Вип 52, Том 3. С. 178–183.

Пушко Є. Роль уяви в когнітивно-поведінковій психотерапії. ГАБІУС: науковий журнал з соціологія та психології, 2020. Випуск 12. Том 2. С. 29–32.

Ровенська В. В. Медіація як метод вирішення соціальних конфліктів в Україні. Бізнес та інтелектуальний капітал, 2020. № 2. С. 189–194.

Романчук О. Когнітивно-поведінкова терапія депресії. НейроNews: психоневрологія та нейропсихіатрія, 2008. № 6 (11). URL: https://neuronews.com.ua/ua/archive/2008/6%2811%29/article-155/kognitivno-povedinkova-terapiya-depresiyi#gsc.tab=0

Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Салівон Н. Б. Когнітивно-поведінкова терапія в подоланні постстресових станів у сучасних жінок. ГАБІТУС. Психологія особистості, 2023. Вип. 54. С. 159–163.

Яремко О. М. Право на медіацію як соціальну послугу: проблеми реалізації у територіальних громадах України. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія: Право. Вип. 48. Ч. 2, 2023. С. 419–424.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ЄНГАЛИЧЕВА, І. (2025). КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВИЙ ПІДХІД У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ТА ЙОГО РОЛЬ У ПРОЦЕСІ МЕДІАЦІЇ. Ввічливість. Humanitas, (2), 61–66. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ