ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПРОВЕДЕННЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.13Ключові слова:
підготовка, майбутні соціальні працівники, компетентності, програмні результати навчання, проведення наукових дослідженьАнотація
Розглянуто особливості теоретико-методичної підготовки майбутніх соціальних працівників до проведення наукових досліджень у соціальній сфері. Наголошено на важливості формування у здобувачів вищої освіти теоретичних і практичних знань про наукові методи, принципи, методологію дослідження у соціальній сфері. У статті проаналізовано рівні методологічного аналізу та окреслено роль навчальної дисципліни «Теорія і методика наукових досліджень у соціальній роботі» у процесі формування загальних і фахових компетентностей майбутніх соціальних працівників. Особливу увагу приділено значенню курсу для опанування основ наукової діяльності, зокрема методики підготовки доповідей, написання наукових статей та інших дослідницьких навичок. З’ясовано, що важливу роль у процесі навчання відіграє практичне опанування різних форм дослідницької діяльності. Зокрема, йдеться про опрацювання форм і методів роботи з науковими джерелами, а також формування вмінь ефективного пошуку наукової інформації. Встановлено, що важлива роль при підготовці майбутніх соціальних працівників відводиться опануванню ними програмних результатів навчання та формування у них соціальних навичок. Охарактеризовано роль самостійної роботи здобувачів вищої освіти в процесі підготовки їх до проведення наукових досліджень у соціальній роботі. Метою статті є висвітлення теоретичних і методичних засад підготовки майбутніх соціальних працівників до проведення наукових досліджень у соціальній роботі, особливостей формування в них інтегральної, загальних і спеціальних компетентностей, а також результатів навчання та ролі самостійної роботи й можливостей формування дослідної компетентності у процесі підготовки підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. Закцентовано увагу на важливості опанування майбутніми соціальними працівниками програмних результататів навчання, зокрема таких як: критично оцінювати результати наукових досліджень і різні джерела знань про практики соціальної роботи, застосовувати іноземні джерела при виконанні завдань науково-дослідної та прикладної діяльності, висловлюватися іноземною мовою як усно, так і письмово; збирати та здійснювати кількісний і якісний аналіз емпіричних даних; застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження; визначати методологію прикладного наукового дослідження та застосовувати методи кількісного та якісного аналізу результатів, у тому числі методи математичної статистики.
Посилання
Букач М. М., Попова Т. С., Клименюк Н. В. Основи наукових досліджень у соціальній роботі : навч. посіб. / за ред. М. М. Букача. Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. 2016. 284 с.
Всеукраїнська програма ментального здоров'я «Ти як?». URL: https://howareu.com/ (дата звернення: 05.04. 2025).
Державний стандарт соціальної послуги соціально-психологічної реабілітації осіб із залежністю від наркотичних засобів чи психотропних речовин: затв. наказом Міністерства соціальної політики України від 01 жовтня 2020 р. № 677. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1218-20#Text (дата звернення: 05.04. 2025).
Дослідження у соціальній роботі : Антологія / упор. Т. Семигіна. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2021. 230 с.
Концепція та методологія реалізації науково-дослідницької діяльності суб’єктів навчально-виховного процесу університетів : монографія / О. І. Бульвінська та ін.; за ред. О. Г. Ярошенко. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2016. 178 с.
Освітня програма (освітньо-професійна програма) Соціальна робота другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 231 СОЦІАЛЬНА РОБОТА галузі знань 23 СОЦІАЛЬНА РОБОТА. Освітня кваліфікація: Магістр з соціальної роботи. Умань, 2024. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://fspo.udpu.edu.ua/wp-conten (дата звернення: 01.04. 2025).
Освітня програма (освітньо-професійна програма) Соціальна робота другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 231 СОЦІАЛЬНА РОБОТА галузі знань 23 СОЦІАЛЬНА РОБОТА. Освітня кваліфікація: Магістр з соціальної роботи : проєкт, Умань, 2025. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://fspo.udpu.edu.ua/wp-content/upload (дата звернення: 01.04. 2025). : https://surli.cc/lmqllx
Про затвердження плану заходів на 2024–2026 роки з реалізації Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 червня 2024 р. № 572-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/572-2024-%D1%80#Text (дата звернення: 05.04. 2025).
Професійний стандарт «Фахівець із соціальної роботи» : затв. наказом М-ва розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 20.06.2020 р. № 1179. URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/88-1179.pdf (дата звернення: 05.04. 2025).
Професійний стандарт «Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб» : затв. наказом Міністерством у справах ветеранів України від 31 грудня 2024 р. № 508 URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/706-ilovepdf_merged_13.pdf (дата звернення: 10.04. 2025).
Робоча програма навчальної дисципліни ОК 07 Теорія та методика наукових досліджень у соціальній роботі. Умань, 2024. URL: https://surl.li/xyvxyz (дата звернення: 10.04. 2025).
Робоча програма навчальної дисципліни ОК 07 Теорія та методика наукових досліджень у соціальній роботі : проєкт . Умань, 2025.
Сапожников С. В. Деякі аспекти формування дослідницької компетентності студентів закладів вищої освіти України у процесі фахової підготовки. Фізико-математична освіта. 2019. Випуск 3(21). С. 127-132.
Семигіна Т. Чи завжди цифри мають значення: огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Traektoriâ Nauki = Path of Science. 2020. Vol. 6. No 7. С. 3001–3011.
Семигіна Т. В. Використання дискурс-аналізу в дослідженнях із соціальної роботи. Наукові записки. Т. 19. Спеціальний випуск. 2001. С. 322–325.