КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ СТУДЕНТІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3.16Ключові слова:
вразливі категорії, студент, соціальна підтримка, результативність, критерії та показникиАнотація
Статтю присвячено проблемі оцінки ефективності соціальної підтримки студентів в університетах, а саме – визначенню критеріїв і показників її результативності. Доведено актуальність означеної проблеми на сучасному етапі розвитку вищої освіти. Уточнено сутність понять: «вразлива категорія», «студентство», «соціальна підтримка», «результативність соціальної підтримки», «критерії результативності соціальної підтримки», «показники результативності соціальної підтримки». Схарактеризовано студентство, як вразливу категорію населення, а також перелічено категорії студентів, які потребують соціальної підтримки. При цьому зауважено, що не всі студенти університетів потрапляють у складні життєві обставини або не можуть їх подолати. Розглянуто особливості впливу різних факторів на вразливість студентів. Наголошено, що, незважаючи на розмаїття проблем, які спричинюють необхідність соціальної підтримки студентів, є ряд спільних ознак (індикаторів) результативності цієї підтримки. Зазначено, що критерії результативності соціальної підтримки носять комплексний характер та діють у сукупності. На основі узагальнення наукових пошуків учених встановлено та схарактеризовано критерії (ступінь вирішення проблеми, яка зумовила потребу студента у соціальній підтримці; ступінь оптимізації умов здобування ним освіти та ступінь поліпшення його фізичного й емоційного стану) і показники (кількісні (час очікування та час надання послуги; її повнота послуги), якісні (самооцінка студентом стану власного здоров’я; усвідомлення своєї відповідальності; розвиток соціальних умінь й навичок; аналіз власної поведінки і готовність до її саморегуляції; соціальна активність), проміжні, підсумкові) результативності соціальної підтримки студентів в університетах. Окреслено перспективи подальших досліджень в означеній сфері.
Посилання
Дейнеко О. О. Студентська молодь як суб’єкт суспільства ризику: молодь як ризик та молодіжні ризики. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2014. № 1101. Вип. 32. С. 217–223.
Закон України «Про соціальні послуги». [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19/print
Олексюк Н. С. Особливості соціального формування дитини у різні вікові періоди її розвитку. Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного ун-ту імені Івана Франка / ред. кол. Н. Скотна, (головний редактор), М. Чепіль (редактор розділу) та ін. Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2014. Випуск 29. Педагогіка. С. 125–134.
Романова, Н. Ф. Роль студентських соціальних служб у вирішенні соціальних проблем в студентському середовищі. Український соціум. 2004. № 1. С. 32–37.
Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму. 2020. 275 с.
Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми : посібник у 2-х ч. Ч. ІІ. Ознаки вразливості та специфіка підтримки сім’ї і дитини / З. П. Кияниця, Ж. В. Петрочко. Київ : ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. 352 с.
Соціальна робота з соціально вразливими категоріями (групами). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://moodle.socosvita.kiev.ua/moodledata/filedir/09/20/0920e3108c21981f344ac5e33b46e7470dc1ac88
Чайковський М. Є. Критерії і показники ефективності соціально-педагогічної роботи у ВНЗ інклюзивної орієнтації. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. № 9. С. 103–113. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2012_9_13
Campus Resources & Student Support Services / Department of Mathematics at University of California Berkeley. Retrieved from: https://sa.berkeley.edu/conduct/resources/academic
Cornell University Student Services. Retrieved from: https://cals.cornell.edu/undergraduate-students/officestudent-services
George Washington University Global Financial Literacy Excellence Center. Retrieved from: http://gflec.org
Fordham University Student Services. Retrieved from: https://www.fordham.edu/student-life/student-services/