СОЦІАЛЬНА ДІЙСНІСТЬ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ СОЦІАЛЬНОГО ПРОЄКТУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.5

Ключові слова:

соціальна дійсність, проєктування, соціальний проєкт, соціальне проєктування, пандемія, СOVID-19

Анотація

Метою дослідження є виявлення сутності понять «проєкт», «проєктування», «соціальний проєкт», «соціальне проєктування»; уточнення сучасних підходів до визначення їхнього змісту в умовах пандемії COVID-19. Теоретико-методологічною основою дослідження виступають праці вітчизняних та зарубіжних дослідників у сфері соціального прогнозування, соціального управління та проектування, соціальні та психолого-педагогічні розвідки з означеної тематики. У дослідженні застосовувався метод теоретичного аналізу джерел та літератури з предмету дослідження; порівняльно-зіставний метод в окресленні базових ознак понять, що вивчаються, а також принципи виявлення сутності понять та їх визначень. Наукова новизна публікації полягає в критичному аналізі сучасного стану соціальної дійсності, позначеного проблемами, пов’язаними з пандемією COVID-19; уточненні та узагальненні сучасних підходів до визначення сутності понять «проєкт», «проєктування», «соціальний проєкт», «соціальне проєктування»; окресленні вихідних принципів та особливостей організації соціального проектування в нинішніх умовах; висвітленні наукових підходів до класифікації соціальних проектів; визначенні практичної значимості інноваційних розробок в соціальній роботі. Висновки. У статті висвітлено сутність понять «проєкт», «проєктування», «соціальний проєкт», «соціальне проєктування». Соціальне проєктування розглянуто як творчий процес соціальної дійсності на чолі з людиною в умовах пандемії COVID-19, що змушена оперативно реагувати на виклики та змінювати формат роботи і акценти. Уточнено, що будь-які соціальні утворення неможливо уявити без людини, її активної творчої діяльності, одним з результатів якої є соціальне проектування. Така діяльність набуває нині, у часи світової пандемії, особливої актуальності. Епідемія COVID-19 продемонструвала неготовність систем цивільного захисту, а основне – громадського здоров'я до адекватного реагування на виклики такого масштабу. Підкреслено, що соціальне проєктування пронизує всі сфери діяльності людини, проте лише інноваційний погляд професіоналів та їх системний творчий підхід у вимушених умовах сьогодення уможливлює оптимальне проєктування актуальних суспільних явищ і процесів.

Посилання

Азарова Т.В., Абрамов Т.В. Технологія оцінки соціальних програм та проектів. Кіровоград : ІСКМ, 2007. 100 с.

Безпалько О.В. Соціальне проектування : навчальний посібник. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2010. 128 с.

Данілова А.П. Соціальний проект як засіб формування та розвитку ініціативності учнівської молоді. Інститут проблем освіти Національної академії педагогічних наук України. 2013. Вип. 17(1). С. 237–245.

Дридзе Т.М., Орлова Э.А. Основы социокультурного проектирования. Москва : Российский институт культурологии, 1995. 148 с.

Єрмаков І.Г. На шляху до школи життєвої компетентності: проектний підхід. Метод проектів: традиції, життєві результати. Київ : Департамент, 2003. С. 15–16.

Іонова І.М. Проектна діяльність у роботі спеціалізованих соціальних служб. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2016. Випуск LXXIV. Том 2. С. 127–131.

Коган М.С. Метод проектов и условия его эффективного применения в воспитательной работе. Москва : Дело, 1989. 253 с.

Курбатов В.И., Курбатова О.В. Социальное проектирование : учебное пособие. Ростов-на-Дону : Феникс, 2001. 416 с.

Луков В.А. Социальное проектирование : учебное пособие. Москва : Издательство Московской гуманититарно-социальной академии «Финита», 2003. 240 с.

Нагорна Г.О. Соціальне проектування: історія становлення та розвитку. Молодий вчений, 2016. № 5 (32). С. 451–454.

Плышевский В.Г. Прогнозирование, проектирование и моделирование в социальной работе. Москва : Социально-технологический институт МГУС, 2001. 95 с.

Подобедова Т.Ю. Подготовка будущих учителей гуманитарного профиля к педагогическому проектированию : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Ялта, 2005. 241 с.

Полат Е., Петров А., Бухаркина М., Моисеева М. Что такое проект. Типология проектов. Відкритий урок. Розробки. Технології. Досвід. 2004. №5–6. С. 10–17.

Пометун О.І. Молодь обирає дію: соціальне проектування – новий підхід до виховання молоді. Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати. Київ : Департамент, 2003. С. 327–333.

Пономаренко О.В. Інструменти управління ризиками соціальних проектів. Актуальні проблеми державного управління. Дніпропетровськ, 2008. Вип. 4 (34). С.160–166.

Словарь-справочник по социальной работе / под ред. Е.И. Холостовой. Москва : Юрист, 2000. 424 с.

Соціальна робота: технологічний аспект : навчальний посібник / за ред. А.Й. Капської. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 352 с.

Тарасюк Г.М. Управління проектами : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2009. 320 с.

Тюптя Л.Т., Іванова І.Б. Соціальна робота (теорія і практика) : навчальний посібник. Київ : ВМУРОЛ «Україна», 2004. 408 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28

Як цитувати

КОЛЯДА, Т. (2023). СОЦІАЛЬНА ДІЙСНІСТЬ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ СОЦІАЛЬНОГО ПРОЄКТУВАННЯ. Ввічливість. Humanitas, (5), 35–40. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.5.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ