«ЛІСОВІ ШКОЛИ» В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ДАНСЬКИЙ ДОСВІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.3

Ключові слова:

Данія, система дошкільної освіти, «лісова школа», природа, природне педагогічне середовище

Анотація

У статті з’ясовується суть та місце в системі дошкільного виховання ряду скандинавських країн, зокрема Данії, «лісових шкіл», які в умовах пріоритетності екологічного виховання, зростання ролі природного педагогічного середовища в практиці закладів дошкільної освіти сучасних європейських країн, набувають все більшої популярності та поширення. Автор торкається питання історії виникнення «лісових шкіл», з’ясовується чому саме в скандинавській системі виховання практика «лісових шкіл» отримала найбільше застосування. Зокрема, акцентовано увагу на тому, що в посиленій педагогічній програмі, якою керуються дошкільні заклади Данії, особлива увага приділяється саме проблемі природи та виховання на свіжому повітрі, а в практиці данських закладів дошкільної освіти (центрів денного догляду) природне середовище стало середовищем здійснення освітнього процесу, в якому формуються найнеобхідніші для дитини компетентності. Насамперед, це набуття дітьми конкретного досвіду взаємодії з природою, відчуття себе її частинкою. Також у статті звертається увага на ролі вихователів в організації природного педагогічного середовища в умовах «лісової школи». Автор торкається питання щодо набуття дітьми в умовах «лісової школи» вміння оцінювати ризики та діяти відповідно. Відзначається, що в Данії важливою частиною навчального середовища дітей є ризик і виклик. Там вважають, що діти мають навчитися самостійно оцінювати різноманітні ризики та приймати виклики. Відповідно, педагоги мають підтримувати та направляти дітей у тому, як оцінювати ризики для себе, яку обирати поведінку, як визначати ступінь безпеки в різних ситуаціях. І тут надзвичайно великою є роль педагогів, які мають ігри дошкільників в умовах «лісової школи» зробити максимально безпечними, воднораз залишити для дітей простір та можливості для самостійного оцінювання наявних ризиків, самостійного вибору моделі поведінки.

Посилання

«Місце, де можна забути про війну»: як у Карпатах працює «Лісова школа» для дітей-переселеців. URL: https://suspilne.media/272972-misce-de-mozna-zabuti-pro-vijnu-ak-u-karpatah-pracue-lisova-skola-dla-ditej-pereseleciv/

Den styrkede pædagogiske læreplan. Rammer og indhold. København : Børne-og Socialministeriet, 2018. 58 p.

Galpin J. Adventurous play – is it worth the risk? URL: https://www.teachearlyyears.com/enabling-environments/view/play-its-worth-the-risk

Natur, udeliv og science. Viden og inspiration til at arbejde med lӕreplanstemaet. København : Danmarks Evalueringsinstitut, 2019. 35 p.

Williams-Siegfredsen J. Forest schools in Early Years – What they are, where they started and their ethos. URL: https://www.teachearlyyears.com/enabling-environments/view/danish-forest-schools

Williams-Siegfredsen J. Understanding the Danish Forest School Approach. Early Years Education in Practice. London, 2017. 120 p.

Базовий компонент дошкільної освіти / авт. кол.: Байєр О. М., Безсонова О. К., Брежнєва О. Г., Гавриш Н. В., Загородня Л. П., Косенчук О. Г., Корнєєва О. Л., Лисенко Г. М., Левінець Н. В., Машовець М. А., Мордоус І. О., Нерянова С. І., Піроженко Т. О., Половіна О. А., Рейпольська О. Д., Шевчук А. С. Сайт МОН. 2021. 38 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01.pdf

Литвиненко Т. С. Принцип природовідповідності у філософії виховання Фрідріха Фребеля // Науковий вісник. Серія «Філософія». Харків : ХНПУ, 2017. Вип. 48 (частина І). С. 166.

Половіна О. А. Екологічне виховання особистості у Швеції. URL: http://www.dom-prirody.com.ua/podiie-tazahodi/vidbulisa/ 26bereznavidbuvsaseminardosvidekologicnogovihovannavzarubiznihosvitnihsistemah

Швадчак Н. Дошкільна освіта Норвегії: як дітей навчають відповідальності й самостійності. URL: https://nus.org.ua/articles/doshkilna-osvita-norvegiyi-yak-ditej-navchayut-vidpovidalnosti-j-samostijnosti/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-24

Як цитувати

ГАЗІНА, І. (2023). «ЛІСОВІ ШКОЛИ» В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ДАНСЬКИЙ ДОСВІД. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 18–24. https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.3

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА