ТЕОРЕТИКО-НОРМАТИВНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.10Ключові слова:
вчитель початкових класів, професійна підготовка, педагогічна компетентність, фахові, спеціальні компетенції, стандарт вищої освітиАнотація
У статті здійснено аналіз теоретичних засад та наукових розвідок з питання професійної компетенції вчителя початкових класів в контексті сучасних вимог щодо професійної підготовки. Проаналізовано ключові підходи до визначення понять «професійна педагогічна компетентність», «компетентність» і «компетентнісний підхід» у науково-педагогічній, довідково-енциклопедичній літературі та нормативних документах, висвітлено їх сутність та переосмислення розуміння в процесі змін ціннісних орієнтацій та зародження нових освітянських навиків. Поняття компетентності потрактовано як здатність ефективно вирішувати професійні завдання, що вимагає наявності сформованих знань, умінь, навичок, досвіду. Вона виявляється у практиці професійної діяльності як системна характеристика і має чітко визначені зміст і структуру. Акцентовано увагу на тому, що практичні проблеми формування загальних та спеціальних компетенцій потребують роз’яснення. Освітній процес сьогодні ґрунтується на засадах педагогіки партнерства, співпраці між суб’єктами і об’єктами навчання, відходу від репродуктивної моделі опанування знань, що вимагає переформатування змістового та методичного наповнення. Значну увагу автором приділено висвітленню означеної проблеми у нормативних документах, зокрема, у стандарті вищої освіти. Схарактеризовано основні спеціальні компетентності, визначені стандартом вищої освіти галузі знань Освіта, педагогіка за спеціальністю Початкова освіта, формування яких визначає змістове наповнення освітнього процесу. Запропоновано механізм реалізації компетентнісного підходу та його безпосереднього впровадження в освітній процес шляхом відображення та врахування програмних результатів навчання, спеціальних компетенцій, передбачених стандартом вищої освіти, при розробці робочих програмам, силабусів та їхньому тематичному плануванні.
Посилання
Глузман О. В. Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості. Педагогіка і психологія: Вісник НАПН України. 2009. № 2 (63). С. 51–60.
Гончаренко С. У. Професійна освіта: словник : навч. посіб. / за ред. Ничкало Н. Київ, 2000. С. 78.
Зязюн І. А. Філософія педагогічної якості в системі неперервної освіти Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка (25). 2005. С. 13–18.
Ліннік, О. Модель компетентностей учителя нової української школи у проєкті професійного стандарту. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Вип. 35 (1), 2021. С. 21–29.
Про державну службу : Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII, Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 4, ст.43 URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889–19#Text
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст.380 URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text
Сапожников С.В., Професіоналізм майбутнього вчителя початкових класів у вимірі сьогодення. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2018. № 2 (16). С. 34–39.
Скворцова С.О. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя на засадах контекстного навчання. Психологопедагогічні проблеми сільської школи: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2010. Випуск 35. С. 66–71.
Стандарт вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 № 357. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvitabakalavr.28.07.pdf.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки: розпорядження Кабінету міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286–2022-%D1%80#Text.