КОМУНІКАЦІЯ ДІТЕЙ ІЗ ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯ МОВЛЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ПРИРОДНИХ ЕКСПРЕСИВНИХ ЗАСОБІВ: ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.19

Ключові слова:

тяжкі порушення мовлення, комунікація, експресивні засоби комунікації, жести, міміка, емоції, навчання

Анотація

В статті висвітлюється проблема комунікації дітей із відсутністю звучного мовлення за допомогою невербальних засобів спілкування. В процесі аналізу досліджень встановлено, що для дітей без мовлення, через особистісні особливості психофізичного розвитку та відсутності можливості спілкуватися вербально, стає актуальним використання невербальних засобів, завдяки яким вона зможе виражати свої потреби та бажання, передавати набуті нею знання та уміння. Метою дослідження є визначення поняття та ролі природних експресивних засобів у комунікативному розвитку дітей без мовлення, прийомів навчання дітей комунікувати за допомогою означених невербальних засобів. В досліджені описано послідовність дій у навчанні природної жестової комунікації, визначені основні групи жестів і вимоги до їх використання. Розкриваються прийоми формування уміння дитини встановлювати зоровий контакт із оточенням, адекватно реагувати на звернення. У статті розкрито поняття «жести» як рухи рук, які виражають внутрішній стан людини, вказують на будь-який об’єкт зовнішнього середовища та «емоції» як компоненту символічної не мовленнєвої діяльності та їх значення в житті людини. Доведено, що дітей з особливими освітніми потребами навчають використовувати жести задля супроводу усного мовлення. Послідовність таких жестів відповідає звучному усному мовленню, за умови, що жестова комунікація супроводжують говоріння. Жести за таких умов виконуються дуже повільно, під час складання речень вимагають дотримання певних правил, дозволяють візуалізувати образ того чи іншого слова, дії. Встановлено, що вибір жестів зумовлено вимогою інтересів і підпорядковано конкретному життєвому оточенню дитини. Подаються прийоми формування у дітей із тяжкими порушеннями мовлення вміння виражати свої емоції та керувати ними у відповідності до ситуації, а також вміння розуміти емоції інших людей.

Посилання

Боряк О., Косенко Ю. Альтернативна комунiкацiя як засiб розвитку мовленнєвої діяльності дітей із комплексними порушеннями. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 35, том 1, 2021. С. 264–270.

Єжова Т. Є. Альтернативна комунікація як засіб соціальної реабілітації дітей з обмеженими можливостями життєдіяльності. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами, 2011. № 8. С. 73–80. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2011_8_11

Мартиненко І. В. До проблеми порушень комунікації у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія: зб. наук. праць. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. № 16. С. 288–291.

Марченко І. С. Педагогічні технології комунікативного розвитку дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Навчально-методичний посібник. Київ: ТОВ «ДІА». 2019. 147 с.

Міхова А.Г. Емоції і прояви емоцій: історичний екскурс (стресові та стресоподібні стани). Наука і освіта, 2010. № 3. С. 95–98.

Компанець Н. Готовність до навчання читання: індивідуальний підхід. Системи допоміжної альтернативної комунікації для дітей з аутизмом. Дефектологія, 2011. № 2. С. 20–24.

Січкарчук Н. Д. Використання невербальним засобів спілкування на логопедичних заняттях зі старшими дошкільниками з моторною. Науковий часопис імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. № 22. С. 243–245.

Трофименко Л. І. Особливості розвитку особистості дошкільників з мовленнєвими порушеннями. Теоретичне і методичне забезпечення навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами. Донбаський державний педагогічний університет, 2018. Том 8. С. 224–229.

Anderson, A. E. (2002). Augmentative communication and autism : A comparison of sign language and the Picture Exchange Communication System. Doctoral dissertation. Dissertation Abstracts International : Section B : The Sciences and Engineering, 62, 426 р.

Walker, M., Parson, P., Cousins, S., Carpenter, B. and Park, K. (1985). Symbols for Makaton. Back Hill, UK: The Resource Centre.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14

Як цитувати

МАРЧЕНКО, І., ЧУПАХІНА, С., & КИРСТА, Н. (2023). КОМУНІКАЦІЯ ДІТЕЙ ІЗ ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯ МОВЛЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ПРИРОДНИХ ЕКСПРЕСИВНИХ ЗАСОБІВ: ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 125–133. https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають