ВИХОВНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ПАТРІОТА УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.12Ключові слова:
патріотичне виховання, особистість, заклади дошкільної та загальної середньої освіти, розвиток.Анотація
У статті патріотизм постає як якість у структурі особистості, що включає потребу віддано служити своїй Батьківщині, виявляти до неї почуття любові й вірності, усвідомлювати й переживати її величність і славу, свій духовний зв’язок з нею, поважати й берегти її честь і гідність, зміцнювати могутність. Визначено, що при використанні раціонального фактора становлення та розвиток духовно-морального потенціалу учнів доречно здійснювати за такими напрямами: залучення учнів до мистецтва та різних видів творчої діяльності; розвиток образно-емоційної сфери молодих людей у повсякденному житті; оцінка та самооцінка рівня розвитку знань, умінь, навичок, які учень отримує при вивченні навчальних дисциплін. Виділелено кілька ключових напрямів патріотичного виховання: підвищення інтересу молоді до питань патріотичного виховання на основі історичної пам’яті та наступності поколінь; використання засобів та методів фізичної культури, які мають військово-прикладну спрямованість. Визначено, що культуру патріотизму можна розглядати не лише як засіб оновлення змісту педагогічної освіти, а і як механізм приведення його у відповідність до вимог цього часу. Встановлено, що культура патріотизму дозволяє більш конкретно визначити логіку розвитку значущих у патріотичному вихованні знань і умінь, що відповідають поняттю компетентної особистості в сучасному світі. Доведено, що важливе значення має сформованість світоглядної та патріотичної позицій педагога, що являють собою комплекс поглядів на світ, самого себе, інших людей, ставлення до змін, що відбуваються в суспільстві й державі, ставлення до своєї професії, до свого внутрішнього стану. Усі зазначені параметри відбиваються як на виховного процесу, а й, зрештою, на формуванні патріотичної самосвідомості особистості кожного учня. Це означає, що саме культура патріотизму як одна з базових цінностей педагога визначає вибір засобів та методів патріотичного виховання. Виявлено, що освоєння культури патріотизму, як основоположного компонента професіоналізму педагога, є механізмом створення якісно нової моделі педагога додаткової освіти дітей.
Посилання
Стех Є. О. Патріотичне виховання учнівської молоді в професійно-технічних навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання». Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ, 2014. 23 с.
Стрілько В. Українське національно-патріотичне виховання в нормативно-правових актах України. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т імені Григорія Сковороди» : наук.-теор. зб. 2014. Вип. 33. С. 155–168.
Стьопіна О. Патріотичне виховання: теорія та практика. Шкільний світ. 2007. № 42. С. 6–8.
Тимошенко О. Метод проектів як складова частина національнопатріотичного виховання. Директор школи, 2008. № 8. С. 10.
Ткаченко В. Патріотизм. Енциклопедія освіти. Акад. пед.. наук України. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 633–634.
Шинкаренко В. В., Клімова Л. В., Виноградова О. М., Писарєва Л. В. Патріотичне виховання дітей та учнівської молоді на матеріалах етнохудожньої культури. «Інноваційна педагогіка» : науковий журнал Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. 2020. Вип. 30. Том 2, С. 98–101.