ЛІНГВОДИДАКТИЧНІ ОСНОВИ АСОЦІАТИВНОГО НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.5Ключові слова:
асоціативне навчання, іноземні мови, особистісні якості, стратегія інтенсивного навчання, метод графічних асоціацій, ритмізація, здобувач початкової освітиАнотація
Мета статті – проаналізувати лінгводидактичні особливості асоціативного навчання іноземних мов здобувачів початкової освіти. Методи дослідження. Для розв’язання сформульованих у статті завдань використано такі теоретичні методи: метод аналізу, структурно-функціональний метод, систематизація, узагальнення. Результати дослідження. У змісті асоціативного навчання іноземних мов здобувачів початкової освіти можна виділити можливість оптимізації вивчення іноземних мов у початковій школи. У статті розглянуто декілька основних понять теорії навчання іноземних мов, які є важливими для асоціативного навчання та викладання іноземних мов здобувачам початкової освіти. Говорячи про сучасні технології навчання в початковій школі, які орієнтовані на психологічні особливості молодших школярів та активізацію їхніх резервів, не можна не згадати про інтенсивні методи навчання, які складають ядро стратегії асоціативного навчання. Метою інтенсивного асоціативного навчання є засвоєння максимального обсягу навчального матеріалу за мінімальний період навчання. Асоціативна стратегія навчання в різних її аспектах реалізується з огляду на індивідуальні особливості кожного учня та з урахуванням індивідуально-психологічних відмінностей в оволодінні іноземною мовою. Індивідуальний стиль асоціативного навчання іноземної мови зумовлений наявністю певних здібностей та навичок. Асоціативна стратегія навчання надає таку можливість для гармонійної актуалізації всіх видів індивідуальних якостей здобувача освіти. Ми вивчаємо рідну мову через життєвий досвід без будь-яких зусиль, оскільки дитина з самого народження перебуває в середовищі рідної мови, що сприяє швидкому та ефективному засвоєнню мови. Відповідно до принципів асоціативного навчання дитину потрібно навчати іноземної мови так само, як вона засвоювала рідну мову (Hunko, 2010). Висновки. Проаналізувавши лінгводидактичні особливості асоціативного навчання іноземних мов здобувачів початкової освіти, ми дійшли висновку, що стратегія асоціативного навчання в цілому орієнтована на сучасні інноваційні технології навчання. Вона відповідає новим цілям і завданням навчання іноземних мов у початковій школі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів та їхніх потреб, серед яких основними є: потреба в іграх (через ігрову діяльність краще засвоюється зміст навчального матеріалу), потреба в русі, потреба в зовнішніх враженнях та когнітивні потреби.
Посилання
Бідюк І. Психологічні основи навчання іноземної мови в початковій школі. Психологічна газета. 2004. № 20. С. 24–31.
Блавацька І. Є. Теоретичний аналіз проблеми визначення поняття психолінгвістичних здібностей до опанування іноземної мови. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2008. № 8–9. С. 18–23.
Гунько, С. В. Метод асоціативних символів – сучасний високоефективний метод вивчення іноземної мови на початковому етапі. Наук. вісн. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Філологічні науки : Мовознавство. 2010. № 8. С. 319–329.
Інноваційні технології навчання учнів початкових класів : монографія / Гусак П. та ін. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 276 с.
Кравець В. Педагогічна система Яна Амоса Коменського. Історія класичної зарубіжної педагогіки та шкільництва : навч. посіб. для студ. пед. навч. докл. Тернопіль, 1996. С. 122–178.
Лозова О. М. Психологічні аспекти засвоєння іноземної мови : навч. посіб. Київ, 2010. 143 с.
Митник, М. Зіставний аналіз існуючих інтенсивних методів навчання іноземних мов. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2016. № 4. С. 210–216.
Мордоус І. О., Куценко І. М. До питання про використання педагогічних технологій у роботі з навчання дітей молодшого дошкільного віку іноземної мови. Освітній дискурс = Educational discourse : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2018. C. 53–65.
Bachler R, Segovia-Lagos P and Porras C. The role of emotions in educational processes: the conceptions of teacher educators. Front. Psychol. 14:1145294. 2023. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1145294
Butzkamm, W., Butzkamm, J. Wie Kinder sprechen lernen. Kindliche Entwicklung und die Sprachlichkeit des Menschen. Tübingen; Basel : Francke, A. 1999. 404 p.
Chernovatii, L. Processes of translation and interpreting from a native into a foreign language: Psycholinguistic aspects. Psycholinguistics. 27(2). 2020. 344–360. DOI: 10.31470/2309-1797-2020-27-2-344-360 (Scopus, Web of Science) (co-author Kovalchuk N.).
Chomsky, N. Rules and representations. N. Y. : Columbia University Press. 1980. 299 p.
Darici, N. Suggestopedia: an effective way to teach and learn a foreign language. ScienceRise, (3). 2022. 67–72. https://doi.org/10.21303/2313-8416.2022.002565
Peltzer-Karpf, A., Zanglе, R. Die Dynamik des frühen Fremdsprachenerwerbs. Tübingen : Narr. 1998. 187 p.
Seligson, P. An Introduction to Teaching English to Children. Susan House, Richmond Publishing. 1997. 96 p.