ПРІОРИТЕТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.9Ключові слова:
майбутній учитель, професійна підготовка, війна, життя і ментальне здоров’я, освітнє середовище, національна самосвідомістьАнотація
Стаття присвячена розгляду пріоритетних компонентів професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів у закладі вищої освіти в умовах війни. У науковій розвідці увага акцентується передусім на розвитку професійних якостей майбутніх фахівців з метою збереження життя та відновлення ментального здоров’я українських дітей, а також на готовності здобувачів вищої освіти до формування національної самосвідомості учнів. Автори статті наголошують на тому, що в умовах воєнного часу майбутні вчителі в процесі професійної підготовки мають навчитися створювати безпечне, здоров’язберігаюче освітнє середовище та сприятливий емоційно-психологічний клімат для навчання з урахуванням вікових, індивідуальних і психофізіологічних особливостей школярів; проєктувати та вибудовувати технологічний ланцюжок дій, операцій і комунікацій, послідовність виконання яких сприятиме оптимізації освітнього процесу й гарантуватиме досягнення визначеної мети та конкретних очікуваних результатів; моделювати безпечне освітнє середовище й знаходити шляхи вирішення проблемних ситуацій, враховуючи регіональність та місцеві умови проживання. Сучасні вчителі повинні оволодіти вміннями і навичками застосовування арттерапевтичних технологій навчання, психокорекційних методик, оздоровчих технік з метою формування психосоціальних компетенцій молодших школярів. Водночас автори статті рекомендують зосередити увагу на готовності майбутніх учителів до формування національної самосвідомості учнів, усвідомленні ними унікальності українства серед інших подібних феноменів. Що основним підходом до формування національної ідентичності здобувачів освіти має лишитися актуалізація фактів, які переконливо доводять, що саме росія протягом усієї своєї історії проводила щодо України політику деідентифікації – культурного і мовного знищення.
Посилання
Арттерапія і війна: контексти і досвід практичної роботи : колективна монографія /за заг. ред. Н. Кальки, Г. Одинцової. Львів: ЛьвДУВС, 2023. 283с.
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
The World Factbook. Country Comparisons – Death rate. Central Intelligence Agency. 2024. URL: https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/death-rate/country-comparison/ (дата звернення 11. 12. 2024).
Освіта переможців. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Docs%20Kampania%20Priyom%2024/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf (дата звернення 11. 12. 2024).
Пометун О. Навчання історії й громадянської освіти як чинник формування національної й громадянської ідентичності учнів в умовах війни та повоєнного розвитку України. 2023. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/661/692 (дата звернення 10. 11. 2024).
Сойчук Р. Л. Професійні вимоги до майбутнього викладача ЗВО у контексті європейських інтеграційних процесів / Професійна підготовка майбутніх педагогів: теоретико-прикладний аспекти: монографія / за наук. ред. Р. Л. Сойчук. Рівне : О. Зень, 2021. С. 7–39.
Сойчук Р. Л. До проблеми формування в майбутніх учителів національної ідентичності в умовах відстоювання української державності. Професійний розвиток педагога, 2022. С. 105–109.
Сорочинська Т. А. Особливості емоційно-ціннісного компонента громадянської компетентності майбутнього вчителя початкової школи в сучасних умовах. Компетентнісний підхід в освіті: теорія і практика: збірник матеріалів Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2023. C.180–182.
Сорочинська Т. А., Костолович Т. В. Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя до формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентностей у закладі вищої педагогічної освіти. Молодь і ринок. №3 (223). 2024. С. 101–104.
Сорочинська Т. А., Синьчук О. М. Професійна підготовка сучасного вчителя до формування національної та громадянської ідентичності в закладі вищої педагогічної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. № 214. 2024. С. 316–319.