PRIORITIES OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY TEACHERS IN A HIGHER EDUCATION IN WAR CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.9

Keywords:

future teacher, professional training, war, life and health, educational environment, national identity

Abstract

The article is devoted to the consideration of priority components of professional training of future primary school teachers in a higher pedagogical institution in war conditions. In scientific research, attention is focused primarily on the development of professional qualities of young specialists in order to preserve the lives and restore the mental health of Ukrainian children, as well as on readiness for the formation of national self-awareness of the younger generation. The authors of the article emphasize that, in conditions of war, future teachers must learn to create a safe, healthpreserving educational environment and a favorable emotional and psychological climate for learning. They learn to design and build a technological chain of actions, operations, and communications, the sequence of which will contribute to the optimization of the educational process and guarantee the achievement of a defined goal and specific expected results. They model a safe educational environment and find ways to solve (an algorithm of actions) problem situations, taking into account regionality and local living conditions. In the process of learning, students must master the skills and abilities of using art-therapeutic teaching technologies, psychocorrectional and health-improving techniques. At the same time, the authors of the article recommend focusing on the readiness of future teachers to form national selfawareness of schoolchildren, their awareness of the uniqueness of the Ukrainian nation among other similar phenomena. The main approach in studying the history of Ukraine should remain the actualization of facts that prove that it was Russia throughout its history that pursued a policy of deidentification – cultural and linguistic destruction towards Ukraine.

References

Арттерапія і війна: контексти і досвід практичної роботи : колективна монографія /за заг. ред. Н. Кальки, Г. Одинцової. Львів: ЛьвДУВС, 2023. 283с.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

The World Factbook. Country Comparisons – Death rate. Central Intelligence Agency. 2024. URL: https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/death-rate/country-comparison/ (дата звернення 11. 12. 2024).

Освіта переможців. Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Docs%20Kampania%20Priyom%2024/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf (дата звернення 11. 12. 2024).

Пометун О. Навчання історії й громадянської освіти як чинник формування національної й громадянської ідентичності учнів в умовах війни та повоєнного розвитку України. 2023. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/661/692 (дата звернення 10. 11. 2024).

Сойчук Р. Л. Професійні вимоги до майбутнього викладача ЗВО у контексті європейських інтеграційних процесів / Професійна підготовка майбутніх педагогів: теоретико-прикладний аспекти: монографія / за наук. ред. Р. Л. Сойчук. Рівне : О. Зень, 2021. С. 7–39.

Сойчук Р. Л. До проблеми формування в майбутніх учителів національної ідентичності в умовах відстоювання української державності. Професійний розвиток педагога, 2022. С. 105–109.

Сорочинська Т. А. Особливості емоційно-ціннісного компонента громадянської компетентності майбутнього вчителя початкової школи в сучасних умовах. Компетентнісний підхід в освіті: теорія і практика: збірник матеріалів Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2023. C.180–182.

Сорочинська Т. А., Костолович Т. В. Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя до формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентностей у закладі вищої педагогічної освіти. Молодь і ринок. №3 (223). 2024. С. 101–104.

Сорочинська Т. А., Синьчук О. М. Професійна підготовка сучасного вчителя до формування національної та громадянської ідентичності в закладі вищої педагогічної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. № 214. 2024. С. 316–319.

Published

2024-12-30

How to Cite

SOROCHYNSKA Т., SYNCHUK О., & TRETYAK О. (2024). PRIORITIES OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY TEACHERS IN A HIGHER EDUCATION IN WAR CONDITIONS. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 56–61. https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.9

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION