КОМП’ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.25

Ключові слова:

комп’ютерні технології, корекційно-розвивальна робота, інтелектуальні порушення, мовленнєвий розвиток, штучний інтелект

Анотація

У статті розглядається актуальність використання комп’ютерних технологій у корекційно-розвивальній роботі з дітьми, які мають інтелектуальні порушення (ІП). Зазначено, що цифрові технології відіграють важливу роль у навчальному процесі, сприяючи розвитку мовлення, когнітивних навичок, комунікативної взаємодії та соціалізації дітей. Доведено, що інтерактивні додатки, мультимедійні засоби, альтернативні системи комунікації та програми мовленнєвого розвитку позитивно впливають на навчальну діяльність дітей з ІП, допомагаючи адаптувати навчальний процес відповідно до їхніх потреб. Аналіз останніх досліджень вчених О. Василенко, Є. Гончарової, З. Зінченко, О. Кукушкіної та інших підтверджує, що застосування комп’ютерних технологій у корекційній педагогіці підвищує ефективність навчання та полегшує засвоєння матеріалу. Виділено основні завдання комп’ютерних технологій у корекційно-розвивальній роботі: формування мовленнєвих і комунікативних навичок, підвищення мотивації до навчання, корекція когнітивних порушень та адаптація дітей до соціального середовища. У статті описано різновиди комп’ютерних технологій у корекційній педагогіці, зокрема апаратне та програмне забезпечення, яке дозволяє створювати адаптовані навчальні матеріали. Окрему увагу приділено ролі штучного інтелекту (ШІ) у корекційній педагогіці, його можливостям персоналізації навчання, підбору оптимальних завдань та розвитку соціальних навичок у дітей з ІП. Визначено основні переваги та ризики використання комп’ютерних технологій у корекційній роботі. Важливою умовою ефективності цифрових технологій є компетентність педагогів у сфері їхнього використання, адаптація програмного забезпечення до індивідуальних особливостей дітей та контроль батьків у процесі навчання. Зроблено висновок, що комп’ютерних технологій є ефективним інструментом для розвитку дітей з ІП за умови дотримання балансу між цифровими та традиційними методами навчання.

Посилання

Гета А., Заіка В., Коваленко В. Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с.

Конопляста С., Сак Т. Логопсихологія. Київ : Знання, 2012. 293 с.

Ляшенко С.‚ Зінченко З. Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій у освітній процес. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2013. № 7. С. 16–27.

Миронова С. Використання комп’ютера у корекційному навчанні дітей з вадами інтелекту. Дефектологія. 2003. № 3. С. 41–45.

Трикоз С. Використання комп’ютерних технологій у навчанні дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. 2019. С. 99–100. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725794/1/Цифрова%20компетентн_2019_99-100.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

КАПІТУЛА, М. (2025). КОМП’ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 176–180. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА