ФОРМУВАННЯ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.13

Ключові слова:

інтелектуальні порушення, індивідуальний підхід, формування зв’язного мовлення, фразове мовлення.

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано проблему формування зв’язного мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями (ІП); провідними поняттями визначено такі, як «формування зв’язного мовлення», «фразове мовлення», «індивідуальний підхід». Проаналізовано теоретичний аспект розвитку проблеми формування зв’язного мовлення дітей з ІП; розглянуто традиційні та інноваційні підходи з корекційно-розвивальної роботи з дітьми з ІП; окреслено етапи та методики з розвитку мовлення дітей. У статті було визначено, що для ефективної корекційно-розвивальної роботи з дітьми з ІП потрібно застосовувати «індивідуальний підхід». Констатовано, що індивідуальний підхід – це психолого-педагогічний принцип, який ґрунтується на унікальному підході до дитини враховуючі її потреби та можливості для досягнення результату. Виявлено та обґрунтовано та компоненти для реалізації та ефективної роботи з дітьми з ІП для вдосконалення та покращення мовленнєвих навичок. Також з’ясовано причини мовленнєвих труднощів у дітей з ІП (комунікативні, регулюючі, пізнавальні); охарактеризоване мовлення дітей з ІП, його особливості. У статті було доведено, що для ефективного розвитку мовлення дитини потрібно розвивати і скупні компоненти, такі як: когнітивні навички, соціально адаптаційні, комунікація з однолітками та педагогами. Розкрито основні проблеми формування мовленнєвого розвитку та розглянуто запропоновані науковцями методи та прийоми для усунення недоліку порушення мовлення. Проаналізовано проблему та обґрунтовано важливість раннього втручання та особливого значення розпочинати корекційно-розвивальну роботу саме в дошкільному віці.

Посилання

Богуш А. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти. 4-те вид. Харків: Ранок. Навч. літ., 2013. 192 с.

Бондар Н. Методика корекційної роботи професійно-трудового навчання з розвитку зв'язного мовлення з учнями з інтелектуальними порушеннями. Корекційна педагогіка. 2023. № 2. С. 7–11.

Боряк О. Теорія і практика формування мовленнєвої діяльності розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.03. Київ, 2019. 568с. URL: https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/4e1cc303-305c-4ae5-a861-c53a75f51866/content

Виготський Л. Мислення та мова. Харків: Майстри психології, 2021. 432с.

С. Геращенко, І. Матющенко Особливості розвитку зв’язного мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Науковий часопис. 2023. № 44. С. 24–28. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41786/Matiushchenko_Herashchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Кавиліна Г. Особливості мовлення дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю. Дрогобицький педагогічний університет ім. І. Франка. 2021. №41. С. 289–293. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/14683/1/Kavylina%20Ganna%20Kostyantynivna%202021.pdf

Піаже Ж. Мова та мислення дитини : підручник. Харків : Форс, 2020. 352 с.

Gesell А., Thompson Н. Психологія раннього зростання, включаючи Norms of infant behavior and method of genetic analysis. New York : Macmillan Publishers, 1938. 841 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

КАПІТУЛА, М. (2024). ФОРМУВАННЯ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 86–90. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА