ПОЛІФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧИТЕЛЯ-ДЕФЕКТОЛОГА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.29Ключові слова:
учитель-дефектолог; професійна педагогічна діяльність; професійна компетентність; поліфункціональність; функції, види, завдання професійної діяльності учителя-дефектолога; компоненти поліфукціональності діяльності учителя-дефектологаАнотація
Статтю присвячено проблемі поліфункціональності професійної діяльності вчителя-дефектолога, а саме визначенню її сутності, різноманітності й особливостей. Заявлена проблема розглядається на основі контент-аналізу поглядів сучасних дослідників на педагогічну діяльність, зокрема учителя-дефектолога. Зазначається, що професійна діяльність учителя-дефектолога обумовлюється сьогочасними суспільними орієнтирами та особливостями спеціальної та інклюзивної освіти дітей з ООП. Базисною складовою ефективної професійної діяльності є професійна компетентність, яка окреслюється як категорія поліфункціональна, що передбачає фахові знання й уміння, ціннісні орієнтації, ставлення до професійної діяльності тощо. У публікації акцентується, що професійна компетентність учителя-дефектолога реалізується у таких основних функціях, як корекційна-реа- білітаційна, орієнтаційно-прогностична, конструктивно-проєктувальна, аналітико-оцінювальна тощо. Відповідно до функцій основними видами професійної діяльності учителя-дефектолога названо, зокрема, освітню, корекційну, діагностичну, розвивальну, реабілітаційну, методичну роботу тощо. Функції, види праці учителя-дефектолога деталізуються у процесі виконання багаточисельних професійних завдань, серед яких: створення розвивального середовища, розвиток мовленнєвих й комунікативних умінь, активізація пізнавальної діяльності, формування життєвої компетентності дітей з особливими освітніми потребами. Зазначено, що ефективне розв’язання завдань, що стоять перед педагогом-дефектологом, забезпечується наявністю у нього особистісних якостей, зокрема таких, як педагогічна інтуїція, спостережливість, чуйність, емпатія, емоційна стійкість тощо, а також позитивною мотивацією до педагогічної діяльності. Науковий пошук дозволив констатувати: названі функції, види діяльності, завдання, мотиви реалізуються й вирішуються учителем-дефектологом систематично, комплексно, органічно поєднано і таким чином характеризують професійну діяльність учителя-дефектолога як поліфункціональну систему, своєрідний педагогічний феномен, змістовну структуру, в якій виділяються такі компоненти: компетентнісний, діяльнісний, особистісний, мотиваційний, що в цілому визначає її сутність. Будучи поліфункціональною вся діяльність учителя-дефектолога спрямовується на досягнення основної мети – максимальний усебічний розвиток дитини з особливими освітніми потребами.
Посилання
Андрущенко, В. (2000). Проблеми і перспективи розвитку вищої освіти в Україні на зламі століть. Директор школи. № 43, 8–9.
Білан, В. А. (2018). Сутність та специфіка корекційно-педагогічної праці дефектолога. Інноваційна педагогіка. Розділ 3. Корекційна педагогіка. № 3, 60–63.
Бодруг, Є. С. (2012). Теоретичні основи співпраці педагога-дефектолога з батьками дітей з вадами слуху. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Вип. 21, 16–21. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2012_21_6
Гаяш, О. В. (2019). Основні аспекти діяльності вчителя-олігофренопедагога в сучасних умовах. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). Збірник наукових праць. Вип. 12 / за ред. О. В. Гаврилова, В. М. Синьова. Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 64–72.
Демченко, І. І., Білан, В. А., Бабій, І. В., Черніченко, Л. А. (2019) Estetychna Sutnist ta Spetsyfika Korektsiino- Pedahohichnoi Pratsi Defektoloha. World Science. 5(45), Vol.3, 55–59. doi: 10.31435/rsglobal_ws/31052019/6526
Енциклопедія освіти / [Акад. пед. наук України, гол. ред. В. Г. Кремень]. Київ : Юрінком Інтер, 2008.1040 с.
Закон України «Про освіту» № 2145-VII від 05.09.2017 (із змінами). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text
Колупаєва, А. А., Таранченко, О. М. (2016). Інклюзивна освіта : від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти. Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький, 2022. URL: http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233
Лунячек, В. Е. (2013). Компетентнісний підхід як методологія професійної підготовки у вищій школі. Публічне управління: теорія та практика. № 1(13), 155–162.
Миронова, С. П., Буйняк, М. Г. (2020). Професійна діяльність та особистість корекційного педагога : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 136 с.
Наказ Міністерства освіти і науки України N 90 від 01.02.2018р. «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року N 1205». URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0226-18#Text
Оцінювання професійних компетентностей вчителя початкових класів під час сертифікації. 31 жовтня 2022 р. URL : https://sqe.gov.ua/ocinyuvannya-15-profkompetentnostey-vchyteliiv-sertyfikaciya/
Професійна освіта : словник (2000). Укл. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н. Г. Ничкало. Київ : Вища школа, 2000. 380 с.
Радченко, М. Р. (2021). Педагогічна компетентність – одна зі сторін професіоналізму майбутнього педагога. Молодий вчений. № 10 (98), жовтень, 278–281.
Савченко, О. Я. (2002). Дидактика початкової школи : підручник для студентів педагогічних факультетів. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Київ : «Генеза».
Савченко, О. Я. (2012). Компетентнісний підхід як чинник якості професійної підготовки майбутнього вчителя. Формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів: теоретичні аспекти : науково-методичний збірник. Серія «Бібліотека педагога». Випуск 20. Тростянець, 15–21.
Семиченко, В. А. (2004). Психологія педагогічної діяльності : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 335 с.
Сергеєва, В. Ф. (2023). Вектори компетентнісно орієнтованої фахової підготовки майбутніх учителів- дефектологів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Випуск 44. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 82–90.
Сисоєва, С. (2006). Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум, 344 с.
Супрун, Д. М. (2018). Модернізація змісту професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 492 с.
Титаренко, В. (2015). Поліфункціональність професійної діяльності вчителя технологічної освіти. Витоки педагогічної майстерності. Випуск 15, 295–300.
Чейпеш, І. В. (2013). Поліфункціональність компетентностей у процесі формування іншомовної комунікативної культури сучасних студентів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Випуск 28, 175–178.
OЕCD (2005). The definition and selection of key competencies. Executive Summary. Paris : OЕCD. р. 4. URL : www.oecd.org/pisa/35070367.pdf