ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ СИТУАТИВНО-ІМІТАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ВІДНОВЛЕННІ МОВЛЕННЯ ПРИ АФАЗІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.30

Ключові слова:

афазія, відновлення мовлення, ситуативно-імітаційна діяльність, комунікація

Анотація

Проблема надання ефективної логопедичної допомоги пацієнтам з афазією в умовах відділення реабілітації є сьогодні надзвичайно актуальною. Це обумовлено збільшенням кількості пацієнтів, що страждають на афазію. Метою статті є висвітлення особливостей використання методу ситуативно-імітаційної діяльності під час відновлення комунікативної функції мовлення у осіб з різними типами афазії. Афазія є набутим порушенням мовлення, що виникає внаслідок пошкодження мозку, і може суттєво вплинути на якість життя людини. Традиційні методи логопедичної допомоги часто бувають недостатньо ефективними для відновлення мовлення при афазії, тому пошук нових підходів є актуальним. Метод ситуативно-імітаційної діяльності передбачає створення ситуацій, максимально наближених до реальних, у яких пацієнт може використовувати свої мовленнєві навички. Імітація жестів, міміки та мовлення сприяє активізації збережених ділянок мозку та відновленню втрачених функцій. Цей метод базується на принципах: імітації, ситуативності, комплексності. За допомогою ситуативно-імітаційного методу вирішуються завдання покращення розуміння мовлення, відновлення лексики, активація граматичних конструкцій, розвиток діалогічного мовлення. Зазначено, що важливим є адаптувати складність ситуацій до рівня мовленнєвих навичок пацієнта, повторювати вправи кілька разів, створювати позитивну атмосферу та заохочувати пацієнта до спілкування, використовувати різні ситуації та різні контексти, враховувати індивідуальні особливості пацієнта, його інтереси та потреби. Дослідження показало, що застосування цього методу сприяє покращенню розуміння мовлення, розширенню словникового запасу та відновленню граматичної структури мовлення у пацієнтів з афазією. Для оцінки ефективності методу ситуативно-імітаційної діяльності використовувалися спостереження (аналіз поведінки пацієнтів під час занять, їхньої активності та зацікавленості) та опитування (збір думок пацієнтів та їхніх родин щодо ефективності методу).

Посилання

Дубенко О. Є., Фломін Ю. В., Защипась Ю. П., Прокопів М. М., Тріщинська М. А., Кавецька В. В., Данько Р. В. Порушення мови: діагностика та лікування у неврологічній практиці. For citation: International Neurological Journal (Ukraine). 2024. Вип. 20, № 3. С. 119–127.

Зарицька А. В. Вивчення особливостей комунікативної функції при моторній афазії після інсульту. 2014. Вип. 27. С. 62–68.

Лянна О. В. Статистичний аналіз результатів педагогічного експерименту з відновлення мовленнєвого спілкування. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 1(23). С. 71–75.

Лянна О. В., Литвиненко В. А., Ласточкіна О. В. Організація відновлювально-логопедичної роботи про афазії у осіб післяінсультного стану в ланці взаємодії «логопед – сім’я». Актуальні питання корекційної освіти. 2019. Випуск № 13. С. 123–133.

Лянна О. В. Аналіз сучасних напрямів і методів відновлення мовлення при афазії у осіб післяінсультного стану. Логопедія. 2016. № 8. С. 36–43.

Лянна О. В. Компоненти педагогічного середовища в логопедичній реабілітації хворих з афазією. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 2017. № 1 (65). С. 260–270.

Мєдвєдкова С. О., Козьолкін О. А., Ревенько А. В. Реабілітація хворих з вибраними неврологічними синдромами: навч. посіб. для самостійної роботи лікарівінтернів за спеціальністю «Неврологія», «Загальна практика – сімейна медицина», лікарів-неврологів, сімейних лікарів. Запоріжжя : ЗДМУ. 2021. 113 с.

Сулятицький І., Кравець Я. Соціопсихологічні засади роботи з афазією як типовим порушенням мовлення після інсульту. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2018. № 30. С. 86–93.

Рібцун Ю. В. Понятійно-термінологічний словник. Логопедія. Логопсихологія : довідкове видання. К. : ІСПП, 2022. 48 с.

Фроленкова Л. М. Особливості стану мовленнєвої діяльності в результаті порушення мозкового кровообігу. Молодий вчений. 2020. № 2 (78). С. 151–154.

American Speech-Language-Hearing Association URL : https://www.asha.org/practice-portal/clinical-topics/apha sia/?srsltid=AfmBOoqtZR8xjKMO7qrKc_OOD7zm9MD8-u_J_Y0XFmiPQ-FpmlK1rFhr

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

СТАХОВА , Л., СИДОРЕНКО, Т., & БОГАТЧУК, І. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ СИТУАТИВНО-ІМІТАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ВІДНОВЛЕННІ МОВЛЕННЯ ПРИ АФАЗІЇ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 211–217. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА