ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ АНАЛІТИЧНИХ МЕТОДИК У ПІДГОТОВЦІ ОФІЦЕРА-РОЗВІДНИКА ДО ПРОВЕДЕННЯ IPOE В ОПЕРАЦІЯХ ССО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.19

Ключові слова:

концепція аналітичної переваги, офіцер-розвідник, IPOE, аналітичне мислення, гібридна війна, критичне мислення, підготовка військових фахівців

Анотація

У статті висвітлено проблему уніфікації підготовки офіцерів-розвідників ССО у сучасній системі військової освіти України, що особливо актуалізується в контексті проведення IPOE (Intelligence Preparation of the Operational Environment). Цей процес ґрунтується як на знаннях з розвідувальних дисциплін, так і на здатності здійснювати аналітичну реконструкцію ситуацій, прогнозувати дії противника та приймати рішення в умовах високої невизначеності. У відповідь на ці виклики запропоновано Концепцію аналітичної переваги як інноваційну педагогічну модель, що поєднує когнітивний, методичний і операційний рівні аналітичної компетентності офіцера. У центрі уваги – формування мислячого суб’єкта, здатного діяти на випередження, адаптуватися до інформаційного тиску та ухвалювати прогностичні рішення проти механічного засвоєння процедур, що передбачає традиційна військова освіта. Концепція реалізується у межах чинних навчальних дисциплін, де вже застосовуються практикоорієнтовані методики аналізу гіпотез, робота з розвідувальними дисциплінами, ментальне картування, побудова аналітичних сценаріїв тощо. Окрема увага приділяється ролі викладача як фасилітатора мислення і критичної взаємодії, здатного створити умови для розвитку аналітичного потенціалу. У результаті реалізації концепції формується офіцер нового покоління ‒ фахівець, який поєднує навички обробки інформації з аналітичним мисленням, здатністю моделювати ситуації, впливати на розвиток обстановки та ініціювати інформаційні дії в умовах гібридної війни. Практичне застосування цієї моделі сприяє оновленню освітніх програм ВВНЗ відповідно до актуальних потреб ССО та розвитку аналітичної культури в системі військової освіти.

Посилання

Bruner, J. S. (1960). The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Shadrik, S. B., & Lussier, J. W. (2009). Training complex cognitive skills: A thematic approach to developing combat abilities. In K. A. Ericsson (Ed.), Development of professional expertise: Toward measurement of expert performance and design of optimal learning environments (pp. 286–311). Cambridge University Press.

Швець, В., & Павлова, І. (2023). Значення показників когнітивної сфери в професійно-прикладній підготовці військовослужбовців. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я в сучасному суспільстві, 3(63), 40–46.

Heuer, H., Schmidtke, V., & Kleinsorge, T. (2001). Implicit learning of sequences of tasks. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 27(4), 967–982. https://doi.org/10.1037/0278-7393.27.4.9675. Garner, G., & McGlynn, P. (2018). Intelligence analysis fundamentals. CRC Press.

Максименко, Ю. А., Маміч, В. В., Дідик, В. О., Шаршаткін, Д. Ю., & Король, Д. А. (2024). Дослідження можливостей структурованих аналітичних методів в інформаційно-розвідувальній роботі. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка, (83), 100–106. https://doi.org/10.17721/2519-481x/2024/83-09

Schwille, M., Atler, A., Welch, J., Paul, C., & Baffa, R. C. (2020). Intelligence support for operations in the information environment: Dividing roles and responsibilities between intelligence and information professionals (Research Report No. RR-3161). RAND Corporation. https://apps.dtic.mil/sti/trecms/pdf/AD1117509.pdf

Мішков, О., Верещак, В., & Денисенко, І. (2019). Методика оцінювання противника за стандартами НАТО: навчально-методичний посібник. Воєнно-дипломатична академія імені Євгенія Березняка.

Kem, J. D. (2006). The use of case studies as an integrating approach in professional military education: A pilot study. Essays in Education, 18(1), Article 6. https://openriver.winona.edu/eie/vol18/iss1/6

Бирко, Н. М. (2018). Ролі сучасного педагога в освітньому просторі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, (30), 3–7.

Ericsson, K. A. (Ed.). (2009). Development of professional expertise: Toward measurement of expert performance and design of optimal learning environments. Cambridge: Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

ІВАНЧЕНКО, Є., & ГЛУШАКОВ, П. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ АНАЛІТИЧНИХ МЕТОДИК У ПІДГОТОВЦІ ОФІЦЕРА-РОЗВІДНИКА ДО ПРОВЕДЕННЯ IPOE В ОПЕРАЦІЯХ ССО. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 138–144. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА