ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КОПІНГ-РЕСУРС У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ УСПІШНОГО САМОПРОЄКТУВАННЯ ІНДИВІДА

Автор(и)

  • Тетяна КОРОІД Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-6390-4766

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.22

Ключові слова:

емоційний інтелект, емоційна компетентність, копінг-ресурси, педагогічний кваліметричний підхід, SWOT-аналіз, трансформація, конкуренція

Анотація

Стаття присвячена розгляду аспектів розвитку творчого потенціалу особистості, до структури якого входить емоційний інтелект. Його роль в освіті набуває все більшого значення. Структурно він є складним для опрацювання й дослідження. Але взаємовплив раціонального й емоційного, зв’язок мислення й емоцій, взаємодія розуму й почуттів викликають інтерес науковців щодо розгляду різних аспектів емоційного інтелекту. Метою дослідження є аналіз і систематизація підходів зарубіжних і вітчизняних науковців, присвячених проблемі емоційного інтелекту; розкриття змісту, структури, розроблення авторської моделі емоційного інтелекту; висвітлення значення щодо успішного самопроєктування особистості. У роботі подано визначення, запропоновані наступними науковцями, як: Г. Айзенк, Д. Гоулман, Дж.Мейєр, П.Саловей, О. Чебикін й ін. Виокремлено й подано поняття «потенціал», «творчий потенціал», «самоконтроль», «трансформація», «конкуренція», «конкурентна боротьба», «сучасний ринок». Виявлено, що конструктивні стратегії, мобілізація потенційних ресурсів, досвід, рівень усвідомлення й управління власними емоціями тотожні рівню розвитку творчого потенціалу індивіда. Розглянуто розвиток емоційного інтелекту як копінг-ресурсу в забезпеченні успішного самопроєктування й самоконтролю. Доведено закономірність єдності інтелекту й емоцій для успішної організації управлінського функціонування. Визначено, що усвідомлене компетентне управління розвитку творчого потенціалу особистості є основою для прийняття ефективних управлінських рішень, спрямованих на вирішення поточних і тактичних завдань. Детально визначено значення самоконтролю, що впливає на процеси цілепокладання, прийняття рішень, реалізацію задуму. Розроблено авторську модель розвитку емоційного інтелекту. Зокрема, наведено приклади моделей Дж. Гілфорда «структури інтелекту», Р. Бар-Она, К. Спірмена, Р. Кеттела і Л. Терстоуна. Емоційний інтелект розглянуто як компетентність, що скерована на тлумачення емоцій особистісних й інших людей. У статті розглядається кваліметричний підхід до вивчення рівня розвитку творчого потенціалу вчителів. Доведено важливість розроблення менеджерами закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) кваліметричної моделі й інструментарію діагностування цього рівня щодо динаміки трансформації особистості. Підкреслюється важливість подальшого дослідження особливостей розвитку емоційного інтелекту, розроблення діагностичного інструментарію з метою формування лідерських якостей, комунікативних навичок, умінь самоконтролю, покращення загальної якості освіти.

Посилання

Волик С. Конкуренція: наукові підходи до визначення при побудові систем управління конкурентоспроможністю підприємств. Економічний простір. 2023. С. 73–78. URL: https://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1352/1302

Гладкова В. Акмеологічна компетентність менеджера-лідера освітнього закладу. С. 1-11. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24033/1/Gladkova_F.pdf

Гнатко Н. Феномен креативності як психологічна проблема. Психологічні перспективи. Луцьк, 2001. С. 88-97.

Дикань В. Національна модель індустріального розвитку країни: організаційно-управлінський аспект. Економіка та управління національним господарством. 2023. С. 11–34. URL: file:///C:/Users/cozyw/Downloads/287044-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-662436-2-10-20241224.pdf

Економічний словник. С.1. URL: https://ekonomichnij-slovnik.slovaronline.com/926-%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80%D1%96%D1%8F

Зарицька В. Емоційний інтелект: аналіз наукових теорій. 2010. С. 17–22. URL: http://tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2010/6.pdf

Короід Т. Педагогічна кваліметрія в комплексному управлінні якістю. Інноваційна педагогіка. 2025. Випуск 79. Том 2. С. 192–197. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2025/79/part_2/40.pdf

Короід Т. В. Управління розвитком творчого потенціалу вчителів української мови і літератури : дис. ... д-ра філософії: 05.09.24. Київ, 2024. 306 с.

Кравченко Н. Глобальні детермінанти трансформації конкурентних відносин. 2018. С. 42–47. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/19_2_2018ua/11.pdf

Марчук С. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. С. 20–23. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/22/120

Моторнюк У., Крохмальна Я. Емоційний інтелект у системі управління персоналом: структура та проблеми оцінювання. Менеджмент та підприємство в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. № 2 (8). С. 52–60. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/dec/29504/220972maket-56-64.pdf

Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика: монографія: Суми, 2017. Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 540 с.

Циганчук Т. Емоційний інтелект у структурі стресостійкості студентів. С. 200-204. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/22260/1/T_Tsyhanchuk_NVP_2_ILPP.pdf

Чебикін О., Павлова І. Становлення емоційної зрілості особистості. Одеса, 2009. 238 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/103/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D1%86%20%D0%B7%D1%80.%2C%20%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf

Eysenck, H. A model for intelligence. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg. 1982, 269 p. URL: https://hanseysenck.com/wp-content/uploads/2019/12/1982_eysenck_-_model_for_intelligence.pdf

Koroid T. V. Model for managing the development of creative potential of teachers of ukrainian language and literature as a dynamics of personality. Zhytomyr, 2024. Р. 94–106. URL: http://pedagogy.visnyk.zu.edu.ua/article/view/318707/310226

Mayer J. D. Personality moderates the effects of a ffects on cognition. Toronto: Hogrete. 1988. P. 87–99.

Mayer J. D., Di Paolo M., Salovey P. Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence. Journal of Personality Assessment. 1990. P. 772–781.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

КОРОІД, Т. (2025). ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КОПІНГ-РЕСУРС У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ УСПІШНОГО САМОПРОЄКТУВАННЯ ІНДИВІДА. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 160–167. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.22

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА