ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ПРОЦЕСІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ: РОЛЬ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ КОМАНДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.25

Ключові слова:

індивідуальна програма розвитку, толерантність, учасники освітнього процесу, гуманізація освіти, діагностика потреб, координація дій, українська школа

Анотація

Стаття присвячена дослідженню психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання в сучасній українській школі. Зростаюча актуальність цього питання пояснюється низьким рівнем готовності педагогічних колективів, обмеженими ресурсами та недостатньою поінформованістю громадськості про основи інклюзії. Проблема розглядається як важливе соціальне завдання, що відображає процес гуманізації освіти та сприяє інтеграції учнів. У центрі уваги – необхідність міждисциплінарного підходу, який об’єднує зусилля різних фахівців для створення комфортного освітнього середовища. Обґрунтовано важливість нового педагогічного мислення, орієнтованого на індивідуальні потреби учнів і толерантну взаємодію всіх учасників процесу. Проаналізовано ключові аспекти організації супроводу: діагностику потреб дитини, розробку індивідуальних програм розвитку, координацію роботи міждисциплінарної команди та залучення сімей. Висвітлено принципи ефективної командної взаємодії: партнерство, чітке визначення цілей, регулярний зворотний зв’язок. Окремо розглянуто перешкоди впровадження інклюзії в Україні. Практичний досвід шкіл показує, що успіх залежить від методичного забезпечення, професійної підготовки команди та розподілу обов’язків. У висновках підкреслено необхідність системного вдосконалення інклюзивної освіти через розробку методичних рекомендацій, підвищення кваліфікації фахівців і залучення місцевих громад. Такий підхід сприяє соціалізації учнів з особливими потребами та формуванню інклюзивного суспільства, де кожна дитина має умови для розвитку й самореалізації. Перспективним напрямом є дослідження впливу підготовки вчителів на успіх інклюзії. Оцінка програм підготовки вчителів, а також тренінгів для професіоналів, що працюють з такими дітьми, може допомогти покращити освітній процес.

Посилання

Бех І. Д. Виховання особистості : підручник. Київ : Либідь, 2018. 300 с.

Дзюба Т. О. Адаптація навчального матеріалу для учнів з особливими освітніми потребами. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан, 2020. 144 с.

Карамушка Л. М. Психолого-організаційні детермінанти забезпечення психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах соціальної напруженості. Київ – Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021. 228 с.

Кононко О. Л. Психологія дитинства : навч. посіб. Київ : Слово, 2018. 320 с.

Локшина О. І. Інклюзивна освіта в Україні: стан і перспективи розвитку. Київ : Педагогічна думка, 2021. 192 с.

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 15.00.2021 р. № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text (Дата звернення 16. 04. 2025).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 р. № 463-IX. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 31. Ст. 226.

Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ : Грамота, 2019. 288 с.

Соколовська О. В. Впровадження інклюзивної освіти в Україні: сучасні виклики та шляхи їх подолання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2022. № 4. С. 103–112.

Хоружа Л. О. Формування інклюзивної культури в учасників освітнього процесу. Київ : ІЗМН, 2020. 156 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

МАРТИНЮК, Т., & САДИКІНА, А. (2025). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ПРОЦЕСІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ: РОЛЬ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ КОМАНДИ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 181–187. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА