ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРАТИВНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У МЕЖАХ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ (ФОРТЕПІАНО)
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.13Ключові слова:
інтегративне мислення, формування інтегративного мислення майбутніх педагогів-музикантів, педагогічні умови формування інтегративного мислення майбутніх учителів музичного мистецтва, інструментально-виконавська підготовка, заняття у класі фортепіаноАнотація
У статті висвітлені питання, пов’язані з особливостями формуванням інтегративного мислення майбутнього педагога-музиканта. Специфіка досліджуваного феномену полягає у його особливій цілісній спрямованості на оволодіння сукупними знаннями й уміннями, які розширюють потенціал світовідчуття задля повноцінного розвитку професіонала як особистості. На думку автора, процес формування інтегративного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва має ряд характеристик: комплексні професійні утворення; інтелектуальні особливості творчої музичної діяльності майбутнього фахівця; можливості до створення нового, раніше не відомого, неординарного. Підгрунтям такої діяльності є цілісна світоглядна позиція, багаж знань і вмінь необхідних для здійснення продуктивної роботи, творчі здібності, що передбачають відмову від стереотипів у судженнях та діях. Для забезпечення ефективності означеного процесу автор пропонує педагогічні умови формування інтегративного мислення майбутніх педагогів-музикантів, які розуміються як комплекс фахово-спрямованих чинників, що сприяють цілісному свідовідчуттю, здійсненню інтеграції знань й умінь, посиленню виконавської креативності, активності й самостійності на основі професійного й особистісного зростання. До таких педагогічних умов автором віднесено: забезпечення цілісності мисленнєвих процесів, впровадження проблемних форм навчання, проведення інтеграції мистецьких знань, розвиток креативності, творчої активності й самостійності особистості, створення позитивної атмосфери на заняттях, стимуляцію слухового самоконтролю, рефлексії, застосування сучасних інноваційних технологій. Також, у статті доводиться, що у своїй комплексній взаємодії визначені педагогічні умови забезпечують успішність інструментально-виконавської підготовки студентів вищих мистецьких закладів, адже сприяють цілісному здійсненню інтеграції знань та спеціальних умінь, посиленню виконавської креативності, особистісному й професійному вдосконаленню. Представлені автором педагогічні умови формування інтегративного мислення мають свою дієвість як у межах як усієї інструментально-виконавської підготовки майбутніх педагогів-музикантів, так й у ході занять з фортепіанного мистецтва.
Посилання
Антонова О. Є. Технологія розвитку педагогічної креативності майбутніх учителів у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Нові технології навчання : зб. наукових праць. Духовно-моральне виховання і професіоналізм особистості в сучасних умовах. Спец. випуск № 58. Частина 1. Київ – Вінниця : Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки, 2009. С. 77–85.
Барановська О. В. Технології інтегрованого навчання в старшій школі в умовах її профілізації. Дидактика: теорія і практика. Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2017. С. 45–49
Голубенко Т.О. Психолого-педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності молодших школярів засобами інтегрованого навчання. Наука, освіта, молодь. Частина 1. 2021. С. 76–78.
Гриненко І. В. Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки [Текст] : автореф. дис...канд. пед. наук: 13.00.04. Гриненко Ігор Васильович : Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. Т., 2008. 20 с.
Згурська Н. М. Розвиток творчої активності майбутнього вчителя музичного мистецтва у класі фортепіано. Музичне мистецтво у освітологічному дискурсі : зб. наукових праць. № 6. К., 2021. С. 105–110.
Мировська Ю. І. Створення творчого середовища як умова мотивації до формування художньо-комунікативних умінь майбутніх учителів музики і хореографії. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 8, частина 1. 2013. С. 214–220.
Словник-довідник з професійної педагогіки / авт.- упорядник Семенова А. В. Одеса : Пальміра, 2006. 272 с.
Фролова Н. В. Характер міжособистісної взаємодії інтернет-залежних підлітків. Вісник Херсонського університету. Серія «Психологія». Х., 2019. С. 145–152.
Хатунцева С. М. Педагогічні умови адаптації викладача-початківця до професійно-педагогічної діяльності у вищому навчальному закладі [Текст] : дис....канд.пед. наук:13.00.04. Хатунцева Світлана Миколаївна ; Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків. 2004. 204 с.
Хижна О. П. Художньо-педагогічна діяльність учителя початкової школи. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова., 2007. 456 с.
Щолокова О. П. Методика викладання світової художньої культури. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. 286 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.