PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMING INTEGRATIVE THINKING OF A FUTURE TEACHER OF MUSICAL ART WITHIN THE LIMITS OF INSTRUMENTAL-PERFORMING PREPARATION (PIANO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.13

Keywords:

integrative thinking, formation of integrative thinking of future music teachers, pedagogical conditions for the formation of integrative thinking of future music teachers, instrumental and performance training, piano class

Abstract

The article highlights issues related to the peculiarities of the formation of integrative thinking of a future teacher-musician. The specificity of the phenomenon under study lays in its special holistic focus on mastering cumulative knowledge and skills that expand the potential of worldview for the full development of a professional as a person. In the author's opinion, the process of forming integrative thinking of a future music teacher should a number of characteristics: comprehensive professional education; intellectual features creative musical activity future specialist; opportunities for creation new, earlier not known, extraordinary. The basis of such activity is a holistic worldview, a wealth of knowledge and ability necessary to carry out productive work, creative abilities, What before they see refusal from stereotypes in judgments and actions. To ensure the effectiveness of the specified process, the author proposes pedagogical conditions for the formation of integrative thinking of future music teachers, which are understood as a complex of professionally directed factors that contribute to a holistic sense of self, the implementation of integration of knowledge and skills, the strengthening of performing creativity, activity and independence on the basis of professional and personal growth. The author includes such pedagogical conditions as: ensuring the integrity of thought processes, the introduction of problem-based forms of learning, the integration of artistic knowledge, the development of creativity, creative activity and independence of the individual, The creation of a positive atmosphere in classes, the stimulation of auditory self-control, reflection, the use of modern innovative technologies. Also, the article proves that in their complex interaction, the specified pedagogical conditions ensure the success of instrumental and performing training of students of higher art institutions, as they contribute to the holistic implementation of the integration of knowledge and special skills, the strengthening of performing creativity, personal and professional improvement. The pedagogical conditions for the formation of integrative thinking presented by the author are effective both within the framework of the entire instrumental and performing training of future teacher- musicians, and during piano lessons.

References

Антонова О. Є. Технологія розвитку педагогічної креативності майбутніх учителів у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Нові технології навчання : зб. наукових праць. Духовно-моральне виховання і професіоналізм особистості в сучасних умовах. Спец. випуск № 58. Частина 1. Київ – Вінниця : Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки, 2009. С. 77–85.

Барановська О. В. Технології інтегрованого навчання в старшій школі в умовах її профілізації. Дидактика: теорія і практика. Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2017. С. 45–49

Голубенко Т.О. Психолого-педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності молодших школярів засобами інтегрованого навчання. Наука, освіта, молодь. Частина 1. 2021. С. 76–78.

Гриненко І. В. Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки [Текст] : автореф. дис...канд. пед. наук: 13.00.04. Гриненко Ігор Васильович : Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. Т., 2008. 20 с.

Згурська Н. М. Розвиток творчої активності майбутнього вчителя музичного мистецтва у класі фортепіано. Музичне мистецтво у освітологічному дискурсі : зб. наукових праць. № 6. К., 2021. С. 105–110.

Мировська Ю. І. Створення творчого середовища як умова мотивації до формування художньо-комунікативних умінь майбутніх учителів музики і хореографії. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 8, частина 1. 2013. С. 214–220.

Словник-довідник з професійної педагогіки / авт.- упорядник Семенова А. В. Одеса : Пальміра, 2006. 272 с.

Фролова Н. В. Характер міжособистісної взаємодії інтернет-залежних підлітків. Вісник Херсонського університету. Серія «Психологія». Х., 2019. С. 145–152.

Хатунцева С. М. Педагогічні умови адаптації викладача-початківця до професійно-педагогічної діяльності у вищому навчальному закладі [Текст] : дис....канд.пед. наук:13.00.04. Хатунцева Світлана Миколаївна ; Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків. 2004. 204 с.

Хижна О. П. Художньо-педагогічна діяльність учителя початкової школи. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова., 2007. 456 с.

Щолокова О. П. Методика викладання світової художньої культури. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. 286 с.

Published

2025-08-29

How to Cite

ZGНURSKA Н. (2025). PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMING INTEGRATIVE THINKING OF A FUTURE TEACHER OF MUSICAL ART WITHIN THE LIMITS OF INSTRUMENTAL-PERFORMING PREPARATION (PIANO). Acta Paedagogica Volynienses, (3), 86–94. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.13

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION