СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ПОРУШЕНЬ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ

Автор(и)

  • Олександр ПАНАСЮК Волинський інститут імені В’ячеслава Липинського ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-9871-3441

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.16

Ключові слова:

академічна доброчесність, плагіат, соціальні чинники, психологічні чинники, студентська мотивація, прокрастинація, академічна етика, освітнє середовище

Анотація

Академічна доброчесність розглядається як визначальний чинник розвитку вищої освіти та довіри до наукових результатів. В Україні її порушення набули масового характеру, що знижує якість освітнього процесу та підриває легітимність академічних досягнень. У статті акцентовано на поєднанні соціальних, інституційних та психологічних факторів, які визначають поведінкові моделі студентів і викладачів. Аналіз показує, що толерантність до правового нігілізму та корупційних практик у суспільстві формує сприятливий ґрунт для поблажливого ставлення до академічних порушень. Недосконалість законодавства й тривала відсутність єдиних процедур перевірки робіт сприяли безкарності та відтворенню недоброчесних практик. Попри нормативне закріплення принципів доброчесності, реальна практика засвідчує збереження проблеми. Водночас дослідження індивідуальних характеристик студентів демонструє, що низька мотивація до навчання, дефіцит академічних навичок, стрес і прокрастинація значно підвищують ризики недотримання етичних норм. Надмірна орієнтація на результат і страх невдачі також стають підґрунтям для раціоналізації обману. Визначено, що соціальне середовище – групові норми, приклад викладачів, родинні установки та культурні традиції – задає рамки, у межах яких формується академічна поведінка. Якщо такі рамки толерують відхилення, порушення набувають масового характеру. Важливим чинником виступає позиція викладачів, оскільки їхній професійний і моральний приклад задає стандарти академічної культури. Додатковим викликом стали цифрові технології, які відкрили можливості для фабрикації результатів і використання генеративного штучного інтелекту. Зроблено висновок, що ефективне подолання кризи можливе лише за умови поєднання заходів на різних рівнях: законодавчому, інституційному та індивідуально-психологічному.

Посилання

Богач О. В., Кіршо С. М. Психологічні передумови порушення академічної доброчесності у студентській спільноті. Психологія: реальність і перспективи. 2019. № 12. С. 26–33. https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi12.42

Драч І. І., Слободянюк О. М. Порушення академічної доброчесності: причини та ставлення студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 1. С. 220–227. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-1.42

Міністерство освіти і науки України. Лист від 23.10.2018 № 1/9-650 «Щодо рекомендацій з академічної доброчесності для закладів вищої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-650729-18

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Aruğaslan E. Examining the relationship of academic dishonesty with academic procrastination, and time management in distance education. Heliyon. 2024. Vol. 10. No. 19. P. 1–14. DOI: 10.1016/j.heliyon.2024.e38827

Duliba Y., Petroye O., Pletsan P., Havryliuk A., Antonenko V., Antonova O. Academic Integrity in Higher Educational Institutions in Times of the Covid-19 Pandemic: World Experience and Ukrainian Realities. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2022. 14(4Sup1). P. 01–17. https://doi.org/10.18662/rrem/14.4Sup1/656

Kennet A. M., Shkodkina Yu. A review of the factors behind academic integrity violations: comparing the United States and Ukraine. Business Ethics and Leadership. 2018. Vol. 2. No. 2. P. 84–96. DOI: 10.21272/bel.2(2).84-96.2018

McCabe D. L. Cheating among college and university students: A North American perspective. International Journal for Educational Integrity. 2005. Vol. 1. No. 1. P. 1–11. DOI: 10.21913/IJEI.v1i1.14. URL: https://doi.org/10.21913/IJEI.v1i1.14

Song J., Liu S. Dark personality traits are associated with academic misconduct, frustration, negative thinking, and generative AI use habits: the case of Sichuan art universities. BMC Psychol. 2025. Vol. 13. 633. https://doi.org/10.1186/s40359-025-02949-w

Zinchenko V., Ostapenko S., Udovichenko H. Introduction of Academic Honesty as a Necessary Prerequisite and an Important Component of Quality Education for Future Economists. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2021. 13(1). P. 81–95. https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/361

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

ПАНАСЮК, О. (2025). СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ПОРУШЕНЬ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 108–114. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА