ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНА ГОТОВНІСТЬ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО ФОРМУВАННЯ РУХОВИХ НАВИЧОК
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.9Ключові слова:
рухові навички, вікові особливості, функціональна готовність, рухова діяльність, діти дошкільного вікуАнотація
Початковою ланкою системи фізичного виховання підростаючих поколінь є фізичне виховання дітей у закладах дошкільної освіти. Основи особистої фізичної культури, фундамент здоров’я, фізичного розвитку та мотивація здорового способу життя закладаються у кожної людини в дошкільний період, є важливою передумовою для забезпечення фізичної дієздатності, гармонійного розвитку і вдосконалення рухових навичок. Визначено, що основні рухи людини починають формуватися в дошкільному віці і вдосконалюються протягом життя шляхом нагромадження індивідуального досвіду. Проблема рухової діяльності дітей дошкільного віку нерозривно пов’язана з особливостями їхнього вікового розвитку і функціональними можливостями дитячого організму. Відомо, що організм дитини безперервно розвивається, причому рівень і темпи цього розвитку в різні періоди неоднакові. Періоди посиленого росту змінюються його уповільненням. Для кожного періоду онтогенезу характерні свої специфічні анатомо-фізіологічні особливості. Відмінності між віковими групами визначаються не тільки кількісними, але і якісними особливостями морфологічних структур і функціональних ознак окремих органів систем і всього організму загалом. У процесі вікового розвитку організм людини зазнає найрізноманітніших змін: хімічних, морфологічних, фізичних і функціональних. Вікові зміни визначаються ходом інтенсивних процесів обміну речовин і енергії, а також підвищенням тонусу скелетної мускулатури. Обґрунтовано, що фізичний розвиток дитини як комплекс морфофункціональних ознак, які характеризують віковий рівень біологічного розвитку, має велике тактичне значення в процесі фізичного виховання, тому що дозволяє вирішувати питання спортивної орієнтації і вибору, регламентувати певне нормування фізичних навантажень. Встановлено, що дошкільний вік є ключовим у становленні і розвитку рухової функції. Важливе значення для успішного формування рухових навичок у дітей дошкільного віку має врахування вікових особливостей та функціональної готовності дітей до рухової діяльності.
Посилання
Антонік В.І., Антонік І.П., Андріанов В.Є. (2009) Анатомія, фізіологія дітей з основами гігієни та фізичної культури: навч. посіб. для студентів ВНЗ; М-во освіти і науки України. Київ : Професіонал : Центр учб. літ., 336 с.
Богініч О.Л. (2001) Фізичне виховання дітей дошкільного віку засобами гри. Київ: СП «ЧИП». 140 с.
Вільчковський Е.С. Курок О.І. (2019) Теорія та методика фізичного виховання дітей дошкільного віку : підручник. Суми: ВТД «Університетська книга», 428 с.
Вильчковский Э.С. (1983) Развитие двигательной функции у детей. Киев : Здоровье, 208 с.
Волкова С.С. (1981) Как воспитать зрового ребенка. Киев : Освита, 164 с.
Загородня Л.П., Тітаренко С.А., Барсуковська Г.П. (2011) Фізичне виховання дітей дошкільного віку. За заг. ред. Л. П. Загородньої. Суми : Українська книга, 272 с.
Кенеман А.В., Хухлаєва Д.В. (1985) Теория и методика физического воспитания детей дошкольного возраста : Учебник для пединститутов. 3-е изд. Москва : Просвещение, 269 с.
Кочерга О. (2007) Особливості фізичного розвитку дітей 4–5 року життя. Психофізіологія дітей 4–5 років. Київ, С. 7–14.
Крестовников А.М. (1961) Очерки по физиологии физических упражнений. Москва : Физкультура и спорт, 529 с.
Лущик І.В. (2007) Фізичне виховання дошкільників. Фізкультурна й оздоровча робота: планування, конспекти занять, методичні поради й рекомендації; Харків : Ранок, 224 с.
Ноткина, H.A. (1995) Развитие двигательных качеств у детей дошкольного возраста. СПб. : ЛОИУУ, 64 с.
Рунова М.А. (2000). Двигательная активность ребенка в детском саду: пособие для педагогов дошкольных учреждений, преподавателей и студентов педвузов и колледжей. Москва : Мозаика-Синтез, 184 с.
Семейкин А.И. Красавина В.Ф. (2011) Основы обучения и развитие движений дошкольников в процесе физического воспитания : Учеб. пособие для учащихся и ст-тов пед. и физ. учеб. заведений, воспит. детских учережд. Омск : Изд-во ОмГТУ, 71 с.
Степаненкова Э.Я. (2001) Теория и методика физического воспитания и развития ребёнка : учеб. пособ. Москва: Академия, 368 с.