РОЗВИТОК КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ У ДІТЕЙ ІЗ РАС НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.13Ключові слова:
креативне мислення, англійська мова, аутизм, початкова школа, нова українська школа, комунікативна компетентністьАнотація
Сьогодні в Україні особливої актуальності набуває проблема підготовки вчителів іноземної мови, здатних працювати в умовах інклюзивного навчального середовища. Це пов’язано зі зростаючою кількістю учнів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти, серед яких домінують розлади аутистичного спектру. Відповідно до Концепції Нової української школи, початкова освіта передбачає розвиток умінь усіх учнів, без винятку, комунікувати, взаємодіяти з іншими усно, письмово та в режимі «онлайн», використовуючи іноземну мову, аналізувати й засвоювати інформацію для розв’язання різних проблем, опановувати нові знання і види діяльності тощо. Тому сучасні педагоги перебувають у постійних пошуках ефективних методів навчання. Згідно з Державним стандартом про початкову освіту, цьому сприятиме розвиток креативного мислення. Зокрема, на уроках іноземної мови необхідно розвивати вміння школярів мислити і творити, застосовуючи фонетичні, лексичні, граматичні навички, задля ведення іншомовної комунікації, закріпленню раніше вивченого матеріалу, розширенню словникового запасу. Аналіз навчально-методичної літератури свідчить, що діти з розладами аутистичного спектру здатні до креативності. Проте вчителям слід брати до уваги специфіку їхніх когнітивних процесів, зосереджуватися на здібностях і талантах кожної окремої дитини, на їхніх сильних сторонах. Мета статті − розкрити особливості розвитку креативного мислення на уроках іноземної мови у дітей молодшого шкільного віку з розладами аутистичного спектру. Нами використано такі методи дослідження, як теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел із метою визначення теоретичних основ означеної проблеми. З’ясовано суть поняття «креативне мислення», його особливості в дітей молодшого шкільного віку з розладами аутистичного спектру та його вплив на формування іншомовної комунікативної компетентності. Наведено приклади вправ, які сприяють розвитку креативного мислення та формуванню комунікативних умінь на уроках іноземної мови в умовах інклюзивного навчання.
Посилання
Абдуллаева М. Как сделать урок креативным. Вестник Таджикского государственного университета права, бизнеса и политики. Серия гуманитарных наук, 2014. № 5 (61). С. 294−299.
Алексеева М. Развитие творческого мышления младших школьников средствами арт-терапии (на материале обучения иностранному языку). : автореферат. Курск: Курский государственный университ, 2007. 27 с.
Будна Т. Б. Англійська мова. English : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти (з аудіосупроводом). Тернопіль : Навчальна книга Богдан, 2019. 112 с.
Будна Т.Б. Англійська мова. English : підручник для 4 кл. закладів загальн. серед. освіти (з аудіосупроводом). Тернопіль : Навчальна книга Богдан, 2021. 120 с.
Державний Стандарт початкової освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. Київ, 2018. 37 с. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 05.04.2021).
Павленко В. Розвиток креативності молодших школярів як педагогічна проблема. Проблеми освіти : Науково-методичний збірник. 2015. № 85. С. 152−158.
Савилова О. О креативном письме на занятиях по немецкому языку. Вестник Томского государственного университета. 2008. № 307. C. 143−144.
Сергєєва В. Застосування креативних методів навчання іноземної мови як засіб формування ціннісної сфери школярів. 2017. URL : http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN1/r3/07svetss.pdf. (дата звернення: 20.06. 2021)
Сіваченко О. Навчання аудіювання англомовних драматичних творів студентів старших курсів мовних спеціальностей : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. / Київський нац. лінгв. ун-т. Київ, 2009. 284 с.
Суровицька М. Вплив гри на розвиток особистості молодших школярів. Молодь і ринок. 2014. № 2. С. 170−174.
Чапюк Ю. Дидактичні умови розвитку креативного мислення молодших школярів у процесі навчання іноземних мов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. / Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2018. 232 с.
Becker C., Roos J. An approach to creative speaking activities in the young learners’ classroom. Education Inquiry. 2016. № 7(1). Р. 9−26.
Craig J., Baron-Cohen S. Creativity and imagination in autism and Asperger syndrome. Journal of autism and developmental disorders. 1999. № 29(4). Р. 319−326.
Dziedziewicz D., Gajda A., Wołowicz-Ruszkowska A. Myślenie twórcze dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 2013. № 4(22). Р. 79−97.
Frith U. Cognitive mechanisms in autism: Experiments with colour and tone sequence production. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia. 1972. № 2(2). Р. 160−173.
Gałązka A., Dick-Bursztyn M. Supporting English Language Teachers in Teaching Autistic Primary School Learners. The New Educational Review. 2019. Vol. 58. № 4. Р. 191−207.
Jen W. Researching creative writing. Suffolk: Frontinus Press, 2015. 271 р.
Liao Y. H., Chen Y. L., Chen H. C., Chang Y. L. Infusing creative pedagogy into an English as a foreign language classroom: Learning performance, creativity, and motivation. Thinking Skills and Creativity. 2018. № 29. Р. 213−223.
Padmadewi N., Artini L. Teaching English to a Student with Autism Spectrum Disorder in Regular Classroom in Indonesia. International Journal of Instruction. 2017. Vol. 10. № 3. Р. 159−176.
Smith A., Madden-Zibman E. Creativity in autism. Electronic edition. 2014. P. 243−258.
Yasemin B. The effect of critical reading skills on the evaluation skills of the creative reading process. Eurasian Journal of Educational Research. 2020. № 20(88). Р. 199−224.
Zafeiriadou N. Drama in language teaching. Issues. 2009. № 23. Р. 4−9.