ДОСТУПНИЙ СПОРТ ЯК СКЛАДНИК БЕЗБАР’ЄРНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА (НА ПРИКЛАДІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ КАНАДИ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.22Ключові слова:
доступний спорт, адаптації спортивної інфраструктури закладу освіти, студенти з особливими освітніми потребами, безбар'єрність у вищій освіті, доступність освітнього середовища, зарубіжний досвід забезпечення доступності у вищій освітіАнотація
Сьогодні для української вищої освіти актуальним є не лише забезпечення якості освіти, але і проєктування доступного та безбар’єрного освітнього середовища. Дослідження засвідчують, що фізична активність позитивно впливає на психологічний стан студентів, що є важливим для здобуття освіти. У статті представлено результати вивчення зарубіжного досвіду щодо забезпечення доступності занять спортом для студентів з особливими освітніми потребами як складника безбар’єрного освітнього середовища закладу вищої освіти.Узагальнено основні умови доступності занять спортом для студентів з особливими освітніми потребами: створення безбар’єрної інфраструктури (нормативна база, доступ до спортивних об’єктів, спеціальне обладнання, навчання фахівців, адаптаційні рішення), залучення студентів з особливими освітніми потребами до спортивних секцій та заходів (спеціальні програми, планування різноманітних заходів, співпраця з громадськими організаціями, психологічна підтримка), маркетинг (представленість на сайті, в інформаційних матеріалах закладу освіти; зворотній зв’язок). Впровадження інклюзивної політики в закладі в першу чергу починається з створення внутрішньої культури щодо різноманітності, наступним кроком є облаштування навчального простору, важливим також є облаштування гуртожитків, спортивних споруд, логістичних маршрутів тощо. В умовах сучасних викликів в українській системі освіти створення безбар’єрного освітнього простору є важливим та перспективним.
Посилання
Міжнародна класифікація функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я : МКФ : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 23.05.2018 №981. URL: https://moz.gov.ua/uploads/1/5262-dn_20180523_981_dod_1.pdf (дата звернення 08.08.2025)
Martin J. J. Benefits and barriers to physical activity for individuals with disabilities: a social-relational model of disability perspective. Disability and rehabilitation. 2013. 35(24). Р. 2030-2037. https://doi.org/10.3109/09638288.2013. 802377
Úbeda-Colomer J., Devís-Devís J., Sit C. H. P. Barriers to physical activity in university students with disabilities: Differences by sociodemographic variables. Disability and health journal. 2019. 12(2). Р. 278-286. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2018.11.005
Sanders M., Balcanoff S. Motivations for volunteering in an adapted skiing program: implications for volunteer program development. Disability and rehabilitation. 2022. 44(23). Р. 7087-7095. https://doi.org/10.1080/09638288.2021.1981466
Tan S. L., Jetzke M., Vergeld V., Müller C. Independent and Combined Associations of Physical Activity, Sedentary Time, and Activity Intensities With Perceived Stress Among University Students: Internet-Based Cross-Sectional Study. JMIR public health and surveillance. 2020. 6(4). e20119. https://doi.org/10.2196/20119
Herbert C. Enhancing Mental Health, Well-Being and Active Lifestyles of University Students by Means of Physical Activity and Exercise Research Programs. Frontiers in public health. 2022. 10. Р. 849093. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.849093
Donnelly S., Penny K., Kynn M. The effectiveness of physical activity interventions in improving higher education students' mental health: A systematic review. Health promotion international. 2024. 39(2). daae027. https://doi.org/10.1093/heapro/daae027
Equity and Inclusion Office. McMaster University. URL: https://equity.mcmaster.ca/ (дата звернення 08.08.2025)
Our Commitment to Equity, Diversity, Inclusion, and Belonging. McMaster University. URL: https://active.mcmaster.ca/about/equity-diversity-inclusion-accessibility/#tab-00 (дата звернення 08.08.2025)
Programs and Services Designed for All. McMaster University. URL: https://active.mcmaster.ca/recreation/pulse-fitness-centre/#tab-20 (дата звернення 08.08.2025)
AODA and Human Rights Code Training. McMaster University. URL: https://accessibility.mcmaster.ca/training/aoda-and-human-rights-code-training/ (дата звернення 08.08.2025)
Accessibility Hub. McMaster University. URL: https://accessibility.mcmaster.ca/ (дата звернення 08.08.2025)
Accessibility. Mohawk Соllege. URL: https://www.mohawkcollege.ca/about-mohawk/accessibility (дата звернення 08.08.2025)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





