АКТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ КАТАЛОГУ ВИБІРКОВИХ ДИСЦИПЛІН ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.24Ключові слова:
вибіркова дисципліна, освітній компонент, індивідуальна освітня траєкторія, вища освіта, воєнний станАнотація
Статтю присвячено актуальним підходам формування каталогу дисциплін вільного вибору освітньої програми у вищій школі в період воєнного стану. Наголошено, що впровадження вибіркових дисциплін як самостійного блоку професійної підготовки здобувача освіти з 2014 року стало якісною практикою реалізації індивідуалізації навчання з погляду трансформації ролі самого студента у формуванні ним власної освітньої траєкторії: розуміння практичного застосування знань стало чіткішим, як і виразнішим стало усвідомлення власних цілей і завдань. Обставини російсько-української війни внесли свої корективи в наповнення цих каталогів. Важливим постав розвиток додаткових компетентностей, спрямованих на посилення стресостійкості, уміння швидко адаптуватися до обставин, гнучко використовувати здобуті раніше знання й навички. На підставі аналізу загальноуніверситетських каталогів вибіркових дисциплін і блоку вибіркових компонентів окремих освітніх програм різних навчальних закладів України (КНУ, ОНУ, ПДАУ, КНЕУ, КДПУ, ТНУ тощо) зроблено висновки про важливість постійного оновлення каталогів у період воєнного стану і акцентовано на сильних сторонах самого змісту каталогів, наповнених актуальними дисциплінами різного спрямування. Наголошено, що продемонстрований досвід цих вишів вартий творчого наслідування, звернено увагу, що вектор оновлення каталогів доцільно закріпити з позицій комплексу поєднання вибіркових компонентів, покликаних розвивати громадянські, комунікативні, поведінкові, здоровʼязбережувальні, лідерські та особисті компетентності незалежно від виду фахової підготовки з акцентом на державницькому та патріотичному контенті, перевагу віддавати курсам, які демонструють предметні практики аналізу, адаптації та діяльності в нових ситуаціях. Формування індивідуальної освітньої траєкторії через вибіркові дисципліни в умовах воєнного стану відтак постане важливим інструментом адаптації освітнього процесу під потреби кожного студента, який здобуває освіту в особливих умовах швидкої переорієнтації знань і цінностей.
Посилання
Аряєв, М. Л., Капліна, Л. Є., Сеньківська, Л. І. та ін. Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок. Одеський медичний журнал, 2023, № 1, С. 82–88.
Базова військова підготовка у вишах: роз’яснення МОН. Osvita.ua. URL: https://osvita.ua/vnz/94349/ (дата звернення: 21.09.2025).
Бойчук, Ю., Борисов, В., Чехратова, О. Роль вибіркових дисциплін у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої педагогічної освіти. Новий колегіум, 2024, № 4 (116), С. 78–85.
Бойчук, Ю., Боярська-Хоменко, А., Рибалко, Л. Формування науково-дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії в умовах упровадження технологій дистанційного навчання. Новий колегіум, 2023, № 3, С. 74–81.
Вільчинська, Т., Бачинська, Г., Вербовецька, О. Особливості підготовки вчителя-філолога через вибіркові лінгвістичні дисципліни когнітивного спрямування. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2022, № 1, С. 64–72.
Денисенко, Н. Г., Борбич, Н. В., Марчук, С. С., Чемерис, І. В. Роль вибіркових освітніх компонентів у формуванні soft skills майбутніх учителів нової української школи. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2023, № 3, С. 42–50.
Дєнічєва, О. І., Лук’янчук, С. Ф. Виклики вищої освіти в умовах сучасних освітніх реалій. Інноваційна педагогіка, 2024, вип. 75, с. 127–130.
Дисципліни вільного вибору. Філологічний факультет ОНУ імені І. І. Мечникова. URL: http://philolog.onu.edu.ua/uk/dokumenty (дата звернення: 21.09.2025).
Друганова, О. М. Роль дисциплін вільного вибору у формуванні в здобувачів вищої освіти «soft skills». Наукові записки кафедри педагогіки, 2021, № 48, С. 23–29.
Загальноуніверситетський каталог вибіркових навчальних дисциплін Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана. URL: https://kneu.edu.ua/ua/information_for/students/catalog_vubir_navch_disc/ (дата звернення: 21.09.2025).
Закон України «Про вищу освіту». Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18# (дата звернення: 21.09.2025).
Наука та освіта в умовах воєнного часу: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Дніпро, 28 жовтня 2023 р.) / Міжнародний гуманітарний дослідницький центр. Dnipro: Research Europe, 2023. 164 с.
Освіта в умовах війни: реалії, виклики та шляхи подолання: матеріали ІІ Форуму академічної спільноти (20–24 червня 2022 року, м. Дніпро) / упоряд. М. В. Савицький, І. П. Мамчич. Дніпро: ДВНЗ «ПДАБА», 2022. 152 с.
Перелік міжфакультетських вибіркових навчальних дисциплін Полтавського державного аграрного університету. URL: https://www.pdau.edu.ua/content/pro-universytet (дата звернення: 21.09.2025).
Радкевич, В. Науково-методичне забезпечення професійної і фахової передвищої освіти в умовах воєнного стану. Вісник НАПН України, 2024, № 6 (1), с. 1–14.
Стучинська, Н. В., Матвієнко, М. М. Роль вибіркових дисциплін у формуванні цифрової компетентності майбутніх лікарів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2023, № 88, С. 138–146.
Чижикова, І. Вибіркові дисципліни як компонент формування навчальної автономії студентів. Матеріали конференцій МЦНД (29.07.2022; Черкаси, Україна), С. 199–200.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





