CURRENT APPROACHES TO FORMING A CATALOG OF ELECTIVE CURRICULUM SUBJECTS IN HIGHER SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.24

Keywords:

selective discipline, educational component, individual educational trajectory, higher education, martial law

Abstract

The article is devoted to the current approaches to the formation of a catalog of freely chosen subjects of the educational program in higher education during the period of martial law. It is emphasized that the introduction of elective subjects as an independent block of professional training of the student since 2014 has become a high-quality practice of implementing individualization of learning from the point of view of transforming the role of the student himself in shaping his own educational trajectory: the understanding of the practical application of knowledge has become clearer, as has the awareness of one's own goals and objectives. The circumstances of the Russian-Ukrainian war have made their own adjustments to the content of these catalogs. The development of additional competencies aimed at increasing stress resistance, the ability to quickly adapt to circumstances, and flexibly use previously acquired knowledge and skills has become important. Based on the analysis of the general university catalogs of elective disciplines and the block of elective components of individual educational programs of various educational institutions of Ukraine (Taras Shevchenko National University of Kyiv, ONU named after I. I. Mechnikov, Poltava State Agrarian University, Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman, Kryvyi Rih Pedagogical University, V. I. Vernadsky Taurida National University, etc.), conclusions were drawn about the importance of constant updating of catalogs during the period of martial law and the emphasis was placed on the strengths of the content of the catalogs themselves, filled with relevant disciplines of various directions. It was emphasized that the demonstrated experience of these universities is worthy of creative imitation, attention was drawn to the fact that the vector of the updated catalogs should be based on the positions of a complex combination of selective components designed to develop civic, communicative, behavioral, health-preserving, leadership and personal competencies, regardless of the type of professional training, with an emphasis on state and patriotic content, and preference should be given to courses that demonstrate subject-specific practices of analysis, adaptation and activity in new situations. The formation of an individual educational trajectory through selective disciplines in martial law will therefore become an important tool for adapting the educational process to the needs of each student who is receiving education in special conditions of rapid reorientation of knowledge and values.

References

Аряєв, М. Л., Капліна, Л. Є., Сеньківська, Л. І. та ін. Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок. Одеський медичний журнал, 2023, № 1, С. 82–88.

Базова військова підготовка у вишах: роз’яснення МОН. Osvita.ua. URL: https://osvita.ua/vnz/94349/ (дата звернення: 21.09.2025).

Бойчук, Ю., Борисов, В., Чехратова, О. Роль вибіркових дисциплін у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої педагогічної освіти. Новий колегіум, 2024, № 4 (116), С. 78–85.

Бойчук, Ю., Боярська-Хоменко, А., Рибалко, Л. Формування науково-дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії в умовах упровадження технологій дистанційного навчання. Новий колегіум, 2023, № 3, С. 74–81.

Вільчинська, Т., Бачинська, Г., Вербовецька, О. Особливості підготовки вчителя-філолога через вибіркові лінгвістичні дисципліни когнітивного спрямування. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2022, № 1, С. 64–72.

Денисенко, Н. Г., Борбич, Н. В., Марчук, С. С., Чемерис, І. В. Роль вибіркових освітніх компонентів у формуванні soft skills майбутніх учителів нової української школи. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2023, № 3, С. 42–50.

Дєнічєва, О. І., Лук’янчук, С. Ф. Виклики вищої освіти в умовах сучасних освітніх реалій. Інноваційна педагогіка, 2024, вип. 75, с. 127–130.

Дисципліни вільного вибору. Філологічний факультет ОНУ імені І. І. Мечникова. URL: http://philolog.onu.edu.ua/uk/dokumenty (дата звернення: 21.09.2025).

Друганова, О. М. Роль дисциплін вільного вибору у формуванні в здобувачів вищої освіти «soft skills». Наукові записки кафедри педагогіки, 2021, № 48, С. 23–29.

Загальноуніверситетський каталог вибіркових навчальних дисциплін Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана. URL: https://kneu.edu.ua/ua/information_for/students/catalog_vubir_navch_disc/ (дата звернення: 21.09.2025).

Закон України «Про вищу освіту». Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18# (дата звернення: 21.09.2025).

Наука та освіта в умовах воєнного часу: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Дніпро, 28 жовтня 2023 р.) / Міжнародний гуманітарний дослідницький центр. Dnipro: Research Europe, 2023. 164 с.

Освіта в умовах війни: реалії, виклики та шляхи подолання: матеріали ІІ Форуму академічної спільноти (20–24 червня 2022 року, м. Дніпро) / упоряд. М. В. Савицький, І. П. Мамчич. Дніпро: ДВНЗ «ПДАБА», 2022. 152 с.

Перелік міжфакультетських вибіркових навчальних дисциплін Полтавського державного аграрного університету. URL: https://www.pdau.edu.ua/content/pro-universytet (дата звернення: 21.09.2025).

Радкевич, В. Науково-методичне забезпечення професійної і фахової передвищої освіти в умовах воєнного стану. Вісник НАПН України, 2024, № 6 (1), с. 1–14.

Стучинська, Н. В., Матвієнко, М. М. Роль вибіркових дисциплін у формуванні цифрової компетентності майбутніх лікарів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2023, № 88, С. 138–146.

Чижикова, І. Вибіркові дисципліни як компонент формування навчальної автономії студентів. Матеріали конференцій МЦНД (29.07.2022; Черкаси, Україна), С. 199–200.

Published

2025-11-03

How to Cite

MALETSKA І. (2025). CURRENT APPROACHES TO FORMING A CATALOG OF ELECTIVE CURRICULUM SUBJECTS IN HIGHER SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 172–178. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.24

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION