ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.23

Ключові слова:

інклюзивне навчання, спеціальне навчання, категорії (типи) освітніх труднощів, освітні послуги, рівень актуального і зона найближчого розвитку

Анотація

У статті розглядаються питання організаційно-методичного забезпечення інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП), яке активно впроваджується в Україні. На основі аналізу та узагальнення досліджень і публікацій констатовано недосконалість сьогоднішнього інклюзивного навчання в Україні, зумовлену економічними, організаційно-методичними чинниками, зокрема екстраполяцією зарубіжного досвіду та труднощами його адаптації у вітчизняних умовах. У зв’язку з цим у статті поставлена мета проаналізувати стан організаційно-методичного забезпечення інклюзивного навчання в Україні та внести пропозиції щодо його оптимізації. Виходячи з висвітленого у працях вітчизняних дослідників світового досвіду інклюзивного навчання зроблено висновок, що сьогодні воно є компромісом між інтеграцією і диференціацією через нерозв’язаність основного завдання, яким є задоволення різних освітніх потреб дітей в інклюзивному класі на уроці. Тому у наданні освітніх послуг дітям з ООП інклюзивне навчання використовує досвід диференційованого навчання. Запозичення досвіду інклюзивного навчання водночас є запозиченням загалом досвіду навчання дітей з ООП. Обґрунтовано переваги вітчизняного досвіду навчання і розвитку дітей з ООП, побудованого на методологічних засадах культурно-історичної теорії розвитку психіки, зокрема положенні про рівень актуального розвитку і зону найближчого розвитку дитини, та неприйнятність його руйнування через некритичне використання зарубіжного досвіду. Оцінено як недостатні розроблені в Україні рівні надання допомоги дітям із різними типами освітніх труднощів у системі інклюзивного навчання. Обґрунтовано ефективність інклюзивного навчання для дітей, інтелектуальний розвиток яких наближається до нормативного, та актуальність корекційно-педагогічної допомоги дітям раннього і дошкільного віку. Запропоновано та обґрунтовано доцільність поєднання спеціальних й інклюзивних класів як єдиної системи у закладах загальної середньої освіти, здатної гнучко реагувати на освітні потреби дітей. Наголошено на необхідності вивчення ефективності різних форм навчання дітей з ООП, що ближчим часом повинно стати предметом спеціальних досліджень.

Посилання

Выготский Л.С. Собрание cочинений : в 6 т. / гл. ред. А.В. Запорожец. Москва : Педагогика, 1982–1984. Т. 5 : Основы дефектологии / под. ред. Т.А. Власовой. 1983. 369с. С. 257–321. URL: http://elib.gnpbu.ru/text/vygotsky_ss-v-6tt_t5_1983/ (дата звернення: 14.10.2021).

Выготский Л.С. Умственное развитие детей в процессе обучения: Сборник статей. М.-Л. : Государственное учебно-педагогическое издательство, 1935. 136 с. URL: http://psychlib.ru/inc/absid.php?absid=9980 (дата звернення: 14.10.2021).

Заярнюк О.В. Інклюзивна освіта в Україні: проблем и та шляхи їх вирішення. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2015. Вип. 11. С. 190–193.

Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : монографія. Київ : «Самміт-Книга», 2009. 272 с. : іл. (Серія «Інклюзивна освіта»).

Малофеев Н.Н., Шматко Н.Д. Базовые модели интегрированного обучения. Дефектология. 2008. № 1. С. 71–78.

Назарова Н. Интегрированное (инклюзивное) образование: генезис и проблемы внедрения. Социальная педагогіка. 2010. № 1. С. 77–87.

Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник / За заг. ред. М.А. Порошенко та ін. Київ : 2018. 252 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvnenavchannya/posibniki/Inclusive_study_Sep17.pdf (дата звернення: 14.10.2021).

Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text (дата звернення: 14.10.2021).

Продіус О.І. Особливості моделей інклюзивної освіти в країнах Європи відповідно до вимог сучасного суспільства. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 4 (72). С. 86–93.

Садова І.І. Інклюзивна освіта в країнах Європи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. Т. 1. С. 188–192.

Снісаренко О.І. Диференціація як система навчання інтегрованих учнів в загальноосвітньому закладі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2017. Вип. 33. С. 74–82.

Снісаренко О.І. Стратегія диференціації навчання інклюзивних учнів із затримкою психічного розвитку в умовах загальноосвітнього закладу. Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. 10. С. 327–341.

Софій Н.З. Особливості викладання в інклюзивному навчальному середовищі: практика спільного викладання. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2015. Вип. 10. С. 173–177.

Таранченко О.М., Найда Ю.М. Диференційоване викладання в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / за заг. ред. Колупаєвої А.А. Київ : «А.С.К.», 2012. 124 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

ІЛЛЯШЕНКО, Т. (2021). ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УКРАЇНІ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 150–157. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.23

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА