АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ ДО ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.1Ключові слова:
математична компетентність, діяльнісний, компетентнісний, інтегрований, особистісно орієнтований, індивідуально-диференційований підходи, діти дошкільного вікуАнотація
В оглядовій статті зроблено спробу проаналізувати сучасні підходи до формування математичної компетентності дітей дошкільного віку. Розкрито актуальність досліджуваного питання та наголошено на необхідності оновлення системи математичного розвитку дошкільників, яка має бути спрямована на побудову інноваційного змісту, форм і методів освітньо-виховного процесу. Наведено аналіз останніх досліджень і публікацій з означеної проблеми, яка перебуває в центрі наукових інтересів широкого кола вчених, дослідників, педагогів-практиків. Метою публікації є аналіз сучасних підходів і вимог Державного стандарту дошкільної освіти до формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку. З’ясовано сутність сучасних підходів щодо формування математичної компетентності дітей дошкільного віку, а саме: діяльнісного, компетентнісного, інтегрованого, особистісно орієнтованого, індивідуально-диференційованого. Проаналізовано визначений у Стандарті освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі». Обґрунтовано важливість формування у дітей інтегрованої компетентності та її складових частин: сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної, дослідницької, а також предметно-практичної та технологічної. Доведено, що визначальним завданням для вихователів є створення розвивального предметно-ігрового середовища в закладі дошкільної освіти, яке є передумовою формування позитивного емоційно-ціннісного ставлення дитини до пізнавальної діяльності. Наголошено на необхідності об’єднання зусиль педагогічного колективу закладу дошкільної освіти та батьків у формуванні математичної компетентності у дітей, а також зазначено можливі варіанти їх участі. Перспективою подальшої роботи визначено пошук спільних дієвих форм роботи педагогічного та батьківського колективів із формування математичної компетентності дітей.
Посилання
Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади : навчально-методичне видання. Київ : Либідь, 2003. 280 с.
Бех. І.Д. Інтеграція як освітня перспектива. Початкова школа. 2002. № 5. С. 5–7.
Брежнєва О.Г. Теорія і практика математичного розвитку дітей 3–6 років у системі дошкільної освіти: дис. … доктора пед. наук: 13.00.08. Київ, 2019, 665 с.
Зайцева Л. Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Запоріжжя : СТАТУС, 2021. 296 с. (Освіта ХХІ століття).
Зайцева Л. Світ у вимірі математики. Компетентнісний підхід до освіти дошкільнят. Дошкільне виховання. 2017. № 12. С. 2.
Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку /Національна академія педагогічних наук України. Київ : ФОП Ференець В.Б., 2020. 44 с.
Методика формування елементарних математичних уявлень у дошкільників: Навчально-метод. посібник. / Упорядник Т.І. Пагута. Львів, «Новий Світ-2000», 2020. 300 с.
Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція. Наказ № 33 від 12.01.21р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
Щербакова К. Математика розум упорядковує. Дошкільне виховання. 2013. № 7. С. 19–22.
Щербакова К.Й., Брежнєва О.Г. Теорія і методика логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку. Навчальний посібник. Мелітополь, 2015. 200 с.
Щодо методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти. Лист Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2021 року № 1/9-148. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-metodichnihrekomendacij-do-onovlenogo-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti