МЕТОДИ ТА ІНСТРУМЕНТИ ЗБОРУ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЯКІСТЬ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.25Ключові слова:
методи, інструменти збору інформації, якість освіти, моніторинг освітнього процесу, групи методів, діагностування якості освітиАнотація
У статті показано, що моніторинг освітнього процесу є важливим елементом системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в Україні. Важливе значення у вдосконаленні системи моніторингу має вибір методів збору інформації про якість освіти. Виокремлено різноманітні групи методів моніторингу, що використовуються для діагностування якості освіти: метод поточного спостереження використовується для з’ясування змін, які відбуваються у професійному розвитку особистості, що зумовлені освітнім процесом; метод тестових навчальних ситуацій, суть якого полягає у педагогічному створенні необхідних умов, дозволяє організувати навчальну діяльність, активізувати і структурувати її; метод бесіди (співбесіди) дає можливість отримати інформацію про сформованість у тих, хто навчається, основних компонентів навчальної діяльності; графічні матеріали, творчі роботи, технічні вироби слухачів необхідні для аналізу результатів освітньо-професійної діяльності; тестування застосовується для зіставлення отриманих даних із середньостатистичними і є найбільш ефективним методом збору інформації під час моніторингу; комплексний, синтетичний аналіз інформації, який є першочерговим кроком на шляху визначення цілей і способів їх досягнення; аналіз проблем – метод, що полягає у з’ясуванні різниці між об’єктом, де проблема існує, й іншим, схожим на нього об’єктом, де такої проблеми немає; аналіз сил впливу, що дає змогу швидко і наочно охарактеризувати загальну ситуацію, яка виникла; метод «Дерева цілей» – це процес моніторингу, спрямований на знаходження пріоритетів вирішення проблем із погляду важливості та терміновості їх вирішення; метод оцінки пріоритетів проблем дає змогу з погляду важливості, невідкладності тенденцій розвитку (погіршення або поліпшення) якості освіти визначити пріоритети проблем, що визначаються за допомогою відповідної таблиці експертних оцінок. Вагомими є методи, які дають можливість отримати інформацію безпосередньо від респондента (первинні дані), яка характеризується новизною: спостереження, опитування (анкетування та інтерв’ювання), тестування, вибірковий метод, які здобули найбільше поширення, вони охарактеризовані у статті.
Посилання
Євтух, М.Б. (2010) Інноваційні методи оцінювання навчальних досягнень : монографія / М.Б. Євтух, Е.В. Лузік, Л.М. Дибкова ; Держ. вищ. навч. Заклад «Київський нац. економ. ун-т ім. В. Гетьмана». К. : КНЕУ, 248.
Приходько В.М. (2010) Парадигми моніторингу якості освіти і педагогічного процесу: (У запитаннях і відповідях). Науково-методичний посібник. Запоріжжя, 215.
Пугачева Н.Б. (2003) Управление общеобразовательным учреждением инновационного типа : дис.… доктора пед. наук : 13.00.01 / Пугачева Наталья Борисовна. Казань, 435.
Лукіна Т.О. (2020) Управління якістю загальної середньої освіти: навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка. 230.
Готлиб А.С. (2005) Введение в социологическое исследование: качественные и количественные подходы. Методология. Исследовательские практики. М. : Изд-во «Флинта», С. 70.
Новикова С.С. (2000) Введение в прикладную социологию. Анкетирование. М. : Спорт АкадемПресс. 103.
Гириловська І.В. (2021) Теоретичні і методичні основи моніторингу якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Київ. 548.