РЕАЛІЗАЦІЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ХІМІЧНИХ І БІОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.26

Ключові слова:

курс фізики, міждисциплінарні зв’язки, студенти, інтеграція, освітній процес

Анотація

У статті розглядається реалізація міждисциплінарних зв’язків під час вивчення фізики у системі підготовки студентів хімічних і біологічних спеціальностей педагогічних університетів. З’ясовано, що реалізація міждисциплінарних зв’язків сприяє систематизації, глибині та міцності знань, допомагає студентам бачити цілісну картину світу. Водночас підвищується ефективність освітнього процесу, забезпечується можливість наскрізного застосування знань, умінь, навичок, які студенти здобувають на заняттях як з фізики та дисциплін хімічного та біологічного спрямування. Такий міждисциплінарний підхід у певному сенсі допомагає в опануванні тією чи іншою міждисциплінарною теорією та сприяє подальшому вдосконаленню освітнього процесу у закладах вищої освіти. Встановлено, що необхідність здійснення міждисциплінарних зв’язків у закладах вищої освіти як дидактичної умови приводить до підвищення якості знань студентів та їх ролі у розвитку діалектичного мислення студентів, що не викликає сумніву. Дослідження показали, що немає єдиної інтерпретації понять законів, теорій, загальних для циклу природничих дисциплін, та наступності у їхньому формуванні. Слабке відображення у них взаємозв’язку між явищами природи призводить до того, що знання студентів із дисциплін природничо-наукового циклу виявляються розрізненими. Тому у студентів відсутнє наукове розуміння закономірностей розвитку навколишнього світу, уміння комплексно застосовувати знання, отримані ними щодо основ природничих наук у закладах вищої освіти. Розкриття міждисциплінарних зв’язків може відіграти вирішальну роль у подоланні низки недоліків в умовах сучасної системи вивчення курсу фізики у поєднанні з основами природничих наук у закладах вищої освіти, сприятиме розвитку у студентів предметних і професійних компетентностей, а отже, їх формуванню як майбутніх педагогів.

Посилання

Баженова И.И. Реализация межпредметных связей при обучении физике в общеобразовательной школе. Тенденции развития науки и образования. 2020. № 64–4. С. 17–21.

Волобуєва О.Ф. Міждисциплінарні (міжпредметні) зв’язки під час підготовки майбутнього фахівця: психологічний аспект. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: Психологічні науки. 2015. № 1. С. 26–42.

Голиков А.Г. Междисциплинарность. Категории. Историческая методология [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.lomonosov-fund.ru/enc/ru/encyclopedia:0132359

Дубицкая Л.В. Методическая система подготовки учителя к реализации педагогической интеграции в естественнонаучном образовании учащихся средней школы: автореферат дис. … доктора педагогических наук. Улан-Удэ: Изд-во ВСГУТУ, 2016. 42 с.

Ибраева Л.С., Абдуллина А.Д. Взаимосвязь физики и химии в процессе обучения химии в ВУЗе и в школе. Вестник Казахского гуманитарно-юридического инновационного университета. 2019. № 3(43). С. 152–156.

Комаров Б.А. Развитие современного школьного физического образования в условиях реализации междисциплинарного взаимодействия: автореферат дис. … доктора педагогических наук. СПб. : ООО «Фора-принт», 2015. 36 с.

Левашова В.М. Міжпредметні зв’язки природничих дисциплін як засіб формування наукового світогляду школярів. Вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інституту» [збірник наукових праць] / Серія: Філософія. Психологія. Педагогіка. Київ: Політехніка, 2008. № 1(22). С. 154–158.

Петрова Е.Б. Профессионально направленная методическая система подготовки по физике студентов естественнонаучных специальностей педагогических вузов: автореферат дис. … доктора педагогических наук. М. : МПГУ, 2010. 40 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 2002. 720 с.

Толмачева Н.А., Кузовова Н.Л. Междисциплинарные связи в процессе естественнонаучных дисциплин. Наука, общество, культура: проблемы ы перспективы в современном мире: сб. статей ІІІ Междунарондной научно-практической конфренции. 2020. С. 21–25.

Шатковська Г.І. Науково-методичні засади інтеграції знань з фізики і хімії студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації технічно-технологічного профілю: автореф. дис. … кандидата педагогічних наук. К., 2007. 24 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Як цитувати

СІЛЬВЕЙСТР, А., & МОКЛЮК, М. (2022). РЕАЛІЗАЦІЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ХІМІЧНИХ І БІОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 168–174. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА