IMPLEMENTATION OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS DURING THE STUDY OF PHYSICS IN THE SYSTEM OF TRAINING STUDENTS OF CHEMICAL AND BIOLOGICAL SPECIALIST SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.26

Keywords:

physics course, interdisciplinary relations, students, integration, educational process

Abstract

The article considers the implementation of interdisciplinary links in the study of physics in the system of training students of chemical and biological specialties of pedagogical universities. It was found that the implementation of interdisciplinary links contributes to the systematization, depth and strength of knowledge, helps students see a holistic picture of the world. At the same time, the efficiency of the educational process increases, the possibility of end-to-end application of knowledge, skills, abilities, which students acquire in both physics and chemical and biological disciplines, is provided. Such an interdisciplinary approach, in a sense, helps to master one or another interdisciplinary theory and contributes to the further improvement of the educational process in higher education institutions. It is established that the need for interdisciplinary links in higher education institutions as a didactic condition leads to improving the quality of students 'knowledge and their role in the development of students' dialectical thinking, which is beyond doubt. Research has shown that there is no single interpretation of the concepts of laws, theories common to the cycle of natural sciences and continuity in their formation. Weak reflection in them of the relationship between natural phenomena leads to the fact that students' knowledge of the disciplines of the natural sciences is divided. Therefore, students lack a scientific understanding of the laws of development of the world around them, the ability to comprehensively apply the knowledge they received on the basics of natural sciences in higher education. Disclosure of interdisciplinary links will help to play a crucial role in overcoming a number of shortcomings in the modern system of studying physics combined with the basics of natural sciences in higher education, will promote the development of students' subject and professional competencies and thus their formation as future teachers.

References

Баженова И.И. Реализация межпредметных связей при обучении физике в общеобразовательной школе. Тенденции развития науки и образования. 2020. № 64–4. С. 17–21.

Волобуєва О.Ф. Міждисциплінарні (міжпредметні) зв’язки під час підготовки майбутнього фахівця: психологічний аспект. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: Психологічні науки. 2015. № 1. С. 26–42.

Голиков А.Г. Междисциплинарность. Категории. Историческая методология [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.lomonosov-fund.ru/enc/ru/encyclopedia:0132359

Дубицкая Л.В. Методическая система подготовки учителя к реализации педагогической интеграции в естественнонаучном образовании учащихся средней школы: автореферат дис. … доктора педагогических наук. Улан-Удэ: Изд-во ВСГУТУ, 2016. 42 с.

Ибраева Л.С., Абдуллина А.Д. Взаимосвязь физики и химии в процессе обучения химии в ВУЗе и в школе. Вестник Казахского гуманитарно-юридического инновационного университета. 2019. № 3(43). С. 152–156.

Комаров Б.А. Развитие современного школьного физического образования в условиях реализации междисциплинарного взаимодействия: автореферат дис. … доктора педагогических наук. СПб. : ООО «Фора-принт», 2015. 36 с.

Левашова В.М. Міжпредметні зв’язки природничих дисциплін як засіб формування наукового світогляду школярів. Вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інституту» [збірник наукових праць] / Серія: Філософія. Психологія. Педагогіка. Київ: Політехніка, 2008. № 1(22). С. 154–158.

Петрова Е.Б. Профессионально направленная методическая система подготовки по физике студентов естественнонаучных специальностей педагогических вузов: автореферат дис. … доктора педагогических наук. М. : МПГУ, 2010. 40 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 2002. 720 с.

Толмачева Н.А., Кузовова Н.Л. Междисциплинарные связи в процессе естественнонаучных дисциплин. Наука, общество, культура: проблемы ы перспективы в современном мире: сб. статей ІІІ Междунарондной научно-практической конфренции. 2020. С. 21–25.

Шатковська Г.І. Науково-методичні засади інтеграції знань з фізики і хімії студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації технічно-технологічного профілю: автореф. дис. … кандидата педагогічних наук. К., 2007. 24 с.

Published

2022-02-14

How to Cite

СІЛЬВЕЙСТР, А., & МОКЛЮК, М. (2022). IMPLEMENTATION OF INTERDISCIPLINARY RELATIONS DURING THE STUDY OF PHYSICS IN THE SYSTEM OF TRAINING STUDENTS OF CHEMICAL AND BIOLOGICAL SPECIALIST SPECIALISTS. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 168–174. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.26

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION