ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В КИТАЇ (ІЗ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ ДО ТЕПЕРІШНЬОГО ЧАСУ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.1Ключові слова:
дошкільна освіта, дошкільні освітні установи, система освіти, етапи розвитку, репродуктивний етап, автономний етап, інтегративно-накопичувальний етап, інтегративно-продуктивний етапАнотація
Дошкільній освіті у Китайській Народній Республіці приділяють досить серйозну увагу, оскільки основи, закладені у дошкільному дитинстві, можуть і повинні стати умовою прогресивного розвитку країни у середньостроковій і довгостроковій перспективі. Сучасна система дошкільної освіти Китаю нині має законодавчу базу, різні види дошкільних випереджень, регламент діяльності у дитячих садках, систему підготовки кадрів для дошкільної освіти, науковометодичну базу тощо. Проте перераховані досягнення стали результатом непростого шляху становлення і розвитку дошкільної освіти на території Китаю. Вивчення історії та відповідних документів дозволило виділити п'ять етапів у становленні системи дошкільної освіти: 1949-1965 рр. - репродуктивний; 1966-1976 рр. - автономний; 1977-2000 рр. – інтегративно-накопичувальний; з 2001 р. і донині - інтегративно-продуктивний. Підставою для виділення етапів послужили такі показники: історико-політичні умови розвитку Китаю; нормативні документи, що регламентують діяльність системи освіти загалом і дитячих садків зокрема; програмно-методичне забезпечення; підготовка професійних кадрів. Очевидно, що на першому етапі вищезазначені показники були або відсутніми, або існують як епізод, виняток. Другий етап характеризується максимальною опорою на досвід розвитку дошкільної освіти у Радянському Союзі, через це і назва цього етапу – репродуктивний. Наступний етап, який співпав із китайською Культурною революцією, згідно з філософським законом «заперечення заперечення» практично нівелював усі досягнення цієї галузі, досягнуті на попередньому етапі. Проте зі зміною політичного клімату в Китаї після 1977 року у дошкільній освіті намітилися серйозні зміни, пов'язані із творчим запозиченням досвіду роботи зарубіжних країн у галузі дошкільної педагогіки. І нарешті у XXI столітті в Китаї стала виразно формуватися своя система дошкільної освіти, яка засвоїла кращі досягнення минулого і сьогодення, але не втратила своєї національної індивідуальності та специфіки.
Посилання
Li Lanqing. Education for 1,3 Billion.Foreign Language Teaching and Research Press. Pearson Education, 2004. 483 p.
Wang Victor C. X. Instructional Strategies of Distance Education Instructors in China. The Journal of Educators Online. 2016. Vol. 3, № 1. P. 1–25.
The Reform and Development in Teacher Education in China URL:http://www.icte.ecnu.cn/EN/show.asp?id=547.
Коротаєва Е. В., Цин Хе, Білоусова С. До питань патріотичного виховання дітей у дитячих садах Китаю. 2017. № 6. С. 170-174.
Мен Сяоюань. Про дошкільну освіту в Китаї. Педагогічна освіта: традиції та інновації: мат-ли Всерос. студ. Форуму. 2012. С. 34-35.
Лунячек В. Е. Сучасна освіта Китаю: проблеми і перспективи розвитку. Постметодика. 2013. № 1. C. 47-54.
Семенова С. С. Освіта в Китаї: історія і сучасність. Вісник ТГПУ. 2012. № 5.
Хасан. Мао Цзедун Цитати і Афоризми. URL: https://www.stihi.ru/2015/06/09/4193
Цзун Ч. Ц. Дошкільна освіта в Китаї: Досвід розвитку освітньої системи. Сучасні проблеми науки та освіти. 2015. № 1. URL: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=18235
Чжан Лісін. Особливості організації дошкільної освіти в КНР. Дошкільне виховання. 2019. № 12. С. 95-104.
Чжан Лісін. Нарис історії дошкільної освіти в Китаї. Викладач ХХI століття. 2020. № 4.
王 里 中国 学前教育 历史 北京 师范大学 出 版 社 1990. Ван Лі. Історія дошкільної освіти в Китаї. Пекін: Вид-во Пекінського педагогічного університету, 1990. С. 348.
国家 中长期 教育改革 和 发展 规划 纲要 2010-2020 年) Державний середньостроковий і довгостроковий план реформ і розвитку освіти [прийнятий у 2010 р.]. URL: www.china.org.cn
幼儿园 教育 指导 纲要 (试行) Директивна програма з дошкільної освіти (експериментальний варіант) [прийнята в 2001 р.]. URL: http://old.moe.gov.cn//