ЕКОНОМІЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.16Ключові слова:
економічне виховання, дошкільний вік, гра, засоби економічного виховання, передумови економічного виховання, сімейний підхідАнотація
Автор акцентує увагу на тому, що економічне виховання здатне збагатити соціально-комунікативний і пізнавальний розвиток дітей старшого дошкільного віку. Шляхом такого пізнання навколишнього світу під керівництвом вихователя здійснюється глибока розумова робота дитини, яка добровільно виконує правила, що сприяє збереженню енергії та здоров’я. На основі опрацювання вітчизняної та зарубіжної наукової літератури вказано на такі можливості взаємодії дитини з реальним світом у фінансовому контексті: навчання на основі запитів; розвиток критичного мислення; врахування різновиду підходів у вирішенні проблем; міжпредметний зв’язок на основі діяльнісного підходу; використання рольової гри та моделювання; кооперативне навчання для глибокого переживання; використання дитячої літератури; використання дитячого удавання/соціально-драматичного дійства; залучення сімей та громади. У статті підкреслено, що ефективність економічної освіти можна досягти завдяки її безперервності та логічності, що забезпечується поетапністю даного процесу. Головною ідеєю є те, що в процесі економічного виховання у дівчат та хлопчиків дошкільного віку збагачується словниковий запас, з’являється здоровий інтерес до грошей, долаються страхи бути переможним, активніше проявляється бажання взаємодіяти та досягати встановленої мети. Економічне виховання в умовах закладів дошкільної освіти розглядається як педагогічний процес цілеспрямованої дії педагогів, що спрямований на формування обізнаності дівчат і хлопчиків дошкільного віку щодо елементарних економічних понять, знань про вартісний, раціональний та споживчий зміст життєдіяльності людини. Щодо економічного виховання в сім’ї зазначено, що важливим є не лише факт залучення дитини до економічної підсистеми, а і характер такого залучення.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти), нова редакція. Затверджено наказом МОН № 33 від 12.01.2021 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/nakaz-33-bazovyykomponent-doshk-osv.pdf (дата звернення: 04.01.2022).
Богуш А.М., Варяниця Л.О. Діти і соціум. Луганськ : Альма-матер, 2006. 368 с.
Гавриш Н., Пометун О. Бути чи не бути – ось у чому питання. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2015. № 3. С. 4–10.
Закон України «Про дошкільну освіту». Урядовий кур’єр. 2001. № 141. С. 1–8.
Москальова Л.Ю., Жейнова С.С., Єрьоміна Л.Є. Формування творчої особистості дитини передшкільного віку як соціальна потреба сьогодення: аналіз закордонних досліджень. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : «Педагогічні науки: реалії та перспективи». Київ : Вид-во : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. Вип. 69. С. 136–139.
Birbili M., Kontopoulou M. Financial education for preschoolers: Preparing young children for the 21st century. Childhood Education, 2015. 91 (1). 46–53.
Cerbasi G. Pais inteligentes enriquecem seus filhos. 1 ed. Rio de Janeiro : Sextante, 2011. 176 p.
Hogarth J. Financial education and economic development. Paper presented at Improving Financial Literacy: International Conference Hosted by the Russian G8 Presidency in Cooperation with the OECD, 2006. November 15, 2017. URL: http://www.oecd.org/dataoecd/20/50/37742200.pdf
Johnson E; Sherraden M. From financial literacy to financial capability among youth. Journal of Sociology and Social Welfare. 2007. 34 (3). P. 119–146.
Mccormick Martha Henn. The Effectiveness of Youth Financial Education: A Review of the Literature. Journal of Financial Counseling and Planning. 2009. Volume 20. Issue 1. P. 70–83.