ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.26

Ключові слова:

психотерапія, психокорекція, дошкільники, порушення мовлення, ігрова терапія, музикотерапія, бібліотерапія, арттерапія, психогімнастика, казкотерапія

Анотація

У статті розкрито теоретичні засади психокорекції дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення. Здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури із зазначеної проблеми, доведено її актуальність. Зазначено, що психокорекція сприяє повноцінному функціонуванню й розвитку особистості через розв’язання її конкретних психологічних проблем, через вплив на окремі психологічні структури дитини, виконуючи завдання не тільки зміни, а й навчання, формування, розвитку тих чи інших сторін психологічної реальності. Неповноцінна мовна діяльність дітей дошкільного віку позначається на формуванні в них сенсорної, інтелектуальної й афективно-вольової сфери. Дітям дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення притаманні труднощі у комунікативній діяльності, що зумовлюють низьку ініціативність в міжособистісних стосунках із однолітками, неспроможність бути повноцінним партнером у грі, виразити словами свої погляди і почуття. Відзначено нестійкість уваги, обмежені можливості її розподілу. За порівняно збереженої логічної пам’яті в дітей дошкільного віку знижена вербальна пам’ять, страждає продуктивність запам’ятовування. Вони забувають складні інструкції, елементи й послідовність завдань. Робота з дітьми дошкільного віку, які мають порушення мовлення, не повинна закінчуватися в межах закладу освіти. Батьки та рідні можуть ненав’язливо допомагати дитині розвиватися, вони повинні підтримувати її, але не виконувати все за неї. Дитина має відчути, що вона сама може все зробити і що поруч є люди, які підтримають її у разі, якщо вона помилиться. Дошкільники з порушеннями мовлення – це неоднорідна група дітей, яких об’єднує те, що вони потребують спеціально створених умов для засвоєння соціокультурного досвіду. Психокорекційна діяльність орієнтована на вирішення конкретних проблем навчання, поведінки або психічного самопочуття. Завдяки корекційним заходам долаються перешкоди до повноцінного цілісного психічного розвитку дитини дошкільного віку.

Посилання

Волковская Т. Организационно-методические основы психологической помощи лицам с недостатками речи : учебно-методическое пособие. Москва : Национальный книжный центр, 2015. 76 с.

Ихсанова С. Игротерапия в логопедии. Артикуляционные превращения. Москва : Феникс, 2014. 48 c.

Каяшева О. Библиотерапия и сказкотерапия в психологической практике. Москва : Бахрах-М, 2015. 304 c.

Мамайчук И. Психокоррекционные технологии для детей с проблемами в развитии. Санкт-Петербург : Речь, 2006. С. 9–15.

Мартиненко І. Логопсихологія. Курс лекцій : навчальний посібник. 2 вид., виправ. і допов. Київ : ДІА, 2016. 116 с.

Ревуцька О. Теорія та методика виховання дітей із вадами мовлення : навчальний посібник. Бердянськ : Видавець Ткачук О.В., 2016. 240 с.

Шевцов А. Класифікаційно-системологічний підхід до понятійно-термінологічного апарату корекційно-реабілітаційної діяльності. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету. 2008. Вип. 8. Кам’янець-Подільський : ПП Мошинський В.С. 476 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

КАЛИНОВСЬКА, І. (2022). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОКОРЕКЦІЇ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 164–168. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА