АКТУАЛЬНІСТЬ ФОРМ І МЕТОДІВ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ М. МОНТЕССОРІ В ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.19

Ключові слова:

соціальне виховання, концепція М. Монтессорі, принцип вільного вибору діяльності, технологія «Будинок вільної дитини», соціальна і здоров’язбережувальна галузі НУШ

Анотація

Мета дослідження полягає в обґрунтуванні актуальності форм і методів соціального виховання М. Монтессорі та визначенні доцільності їх використання в педагогічному процесі Нової української школи. У процесі розкриття теми використано такі методи дослідження, як аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення. Розкрито соціальну спрямованість педагогічної концепції М. Монтессорі, суть якої – виховання через практику життя. У межах статті виокремлено гіпотезу дослідження, яку можна вважати формулою успішної педагогічної діяльності: виховання не повинно обмежуватися розвитком інтелекту, а засвоєння знань має доповнюватися збагаченням соціального досвіду та розвитком моральних якостей і переконань. Заперечено ототожнення окремими експертами авторської моделі виховання М. Монтессорі з філософією індивідуалізму. Натомість підтверджена концептуальна мета – формування вміння жити в суспільстві, яка перегукується із сучасними програмами «Вчимося жити разом», «Культура добросусідства» та інші. Схарактеризовано окремі концептуальні положення технології «Будинок вільної дитини», які доцільно впроваджувати в педагогічний процес початкової школи, зокрема: принципи виховання дисципліни через свободу дій та вільного вибору діяльності; метод штучно створених виховних ситуацій; нетрадиційні форми поступової адаптації до вимог соціуму і формування колективістських якостей – для реалізації соціальної галузі; форми космічного виховання – для здоров’язбережувальної галузі. Сформульовано висновки щодо вивільнення окремих педагогічних ідей М. Монтессорі від існуючих упереджених стереотипів та експертних оцінок.

Посилання

Волошин А.І. Педагогічні твори ; упорядкування та передмова М.І. Кляп ; підготовка текстів та примітки Д.М. Федаки. Ужгород : ВАТ «Видавництво «Закарпаття», 2007. 576 с.

Дичківська І.М., Поніманська Т.І. М. Монтессорі: теорія і технологія. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2009. 304 с.

Дичківська І.М. «Будинок вільної дитини». М. Монтессорі. Інноваційні педагогічні технології : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2004. С. 79–101.

Монтессори М. Дети ‒ другие: Статьи, советы и рекомендации / перевод Я. Нефедова. Москва : Карапуз, 2004. 336 с.

Монтессорі М. Метод наукової педагогіки, застосовуваний до дитячого виховання в «Будинках дитини». Історія зарубіжної педагогіки : хрестоматія / Є.І., Коваленко, Н.І. Бєлкіна. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. С. 520–537.

Монтессори М. Через ребенка – к новому миру. Социальное и нравственное воспитание. URL: http://montessori.Ru/montessori/publication/to_a_new_world.php (дата звернення: 15.11.2021).

Про Марію Монтессорі. URL: https://montessori.ua/uk/pro-mariju-montessori/(дата звернення: 10.10.2021).

Поніманська Т.І. Зарубіжні педагогічні концепції дошкільної освіти ХХ ст. Дошкільна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2006. С. 108.

Русова С. З маловідомого і невідомого ; упорядники О. Джус, З. Нагачевська. Івано-Франківськ : Гостинець, 2006. Частина 1: «Несторка української педагогічної літератури». 456 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

МАЛЯР, Л., & КУХТА, М. (2022). АКТУАЛЬНІСТЬ ФОРМ І МЕТОДІВ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ М. МОНТЕССОРІ В ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 121–126. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА