ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СВІТОСПРИЙНЯТТЯ У ДІТЕЙ 5-6 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.4

Ключові слова:

світогляд, світосприйняття, картина світу, дитяча література, розмірковування, дошкільники.

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування світосприйняття у дітей 5‑6 років. Актуальність дослідження визначається: браком теоретико-експериментальних досліджень вказаного напряму, виконаних на дітях даного віку; важливістю вікового періоду, коли у дитини з’являється здатність до світосприйняття, вибудовується власне світосприйняття, яке відповідає соціальному буттю, закладається фундамент оптимістичного світобачення; затребуваністю педагогічною практикою розробок методичної спрямованості щодо оптимізації процесу формування світосприйняття у дітей 5‑6 років у закладі дошкільної освіти та сім’ї. Представлено аналіз психолого-педагогічної літератури, щодо вивчення зазначеної проблеми. Визначено сутність поняття світосприйняття як складової частини світогляду, особистісного феномену та певного досвіду формування пізнавальних уявлень про світ за допомогою сприйняттів. Найбільш сприятливим періодом для розвитку особистості дитини та її світосприйняття є дошкільний вік. Виділено комплекс взаємопов’язаних педагогічних умов, спрямованих на оптимізацію процесу формування світосприйняття у старших дошкільників: розширення та поглиблення знань дітей 5-6 років про взаємозв’язки навколишнього світу у процесі різних форм сприйняття дитячої літератури; надання дітям 5-6 років права шляхом розмірковування на основі змісту текстів дитячої літератури робити свої судження та узагальнення, приймати власні рішення щодо бачення та сприйняття навколишнього світу; поетапна перебудова взаємо- дії педагога з дітьми на засадах особистісно-орієнтованого підходу до формування світосприйняття у дітей 5-6 років. Деталізовано значення кожної із зазначених умов та розкрито їх сутність. Дані умови складають певний комплекс педагогічних умов, в якому кожна попередня готує підґрунтя для наступної з метою ефективного формування світосприйняття у старших дошкільників.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20 doshkilnoyi%20osvity.pdf

Гавриш Н.В. Цікава філософія для дітей: методичний посібник для творчих педагогів і батьків дітей дошкільного й молодшого шкільного віку / Н. Гавриш, О. Ліннік. К.: Шк. світ, 2011. 128 с.

Журавльова Л., Кучеренко Т. Вплив усної народної творчості на формування культури мовлення дітей дошкільного віку. Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. праць. Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2015. Випуск 16. 332 с.

Касьян В. І. Філософія: відповіді на питання екзаменаційних білетів: навч. посіб. 4-те вид., переробл. і допов. К. : Знання, 2006. 343 с.

Кіндрат І.Р. Формування духовно-моральних основ світогляду дитини дошкільного віку засобами художнього слова. «Молодий вчений» серія педагогічні науки. № 1 (41). 2017. С. 432-436. URL: http://molodyvcheny.in.ua/ files/journal/2017/1/102.pdf.

Кононко О. Л. Теоретичні проблеми формування у дітей шостого-сьомого років життя цілісного світобачення. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. праць. Інститут проблем виховання НАПН України, 2010. – № 14 (І). 162-174.

Кононко О. Л. Формуємо у старших дошкільників цілісне світобачення: навчально-методичний посібник. Київ: Імекс-ЛТД, 2013. 260 с.

Нефедова Е.В. Педагогические условия формирования мировосприятия младшего школьника в образовательном процессе. Вестник СамГу. 2006. 5/2(45), С. 83-90.

Обухова Л. Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. М. : Тривола, 1995. – 360 с.

Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори: в 5 т. – Т. 1. К.: Рад. шк., 1977. С. 55–209.

Флерина Е.А. Эстетическое воспитание дошкольника под ред. В. Н. Шацкой. М.: Изво АПН РСФСР, 1961. 334 с.

Шелестова Л. В. Методи формування картини світу старших дошкільників. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 7. С. 33‑37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-10

Як цитувати

МОЙСЄЄНКО, Ю. (2022). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СВІТОСПРИЙНЯТТЯ У ДІТЕЙ 5-6 РОКІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 24–29. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА