MEDICAL ETHICS: CONCEPTUAL APPROACHES TO ITS FORMATION IN MODERN MEDICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.21

Keywords:

medical education, professional and ethical culture, conceptual approaches

Abstract

The article focuses on analyzing conceptual approaches to forming the professional and ethical culture of future medical professionals within the context of the ongoing reforms in Ukraine’s healthcare sector. The article aims to review, analyze, compare, and evaluate the potential of current conceptual approaches to developing a professional and ethical culture among future medical practitioners. The study emphasizes the need for medical education to address contemporary challenges, such as rapid technological advancements, globalization, and patients’ growing expectations for high-quality medical care. Special attention is given to integrating ethical principles into the practical training of physicians, which is crucial for shaping their professional identity and enhancing their capacity for moral reasoning. The article examines existing conceptual approaches to fostering ethical consciousness among future healthcare professionals, including the systemic, competency-based, personality-oriented, cultural, activity-based, and axiological approaches, highlighting their complementary roles in developing ethical awareness. The systemic approach ensures coherence; the competency-based and activity-based approaches focus on the practical application of ethics; the personality-oriented and cultural approaches cultivate empathy and multicultural competence; and the axiological approach establishes the moral foundation for professional practice. The study demonstrates that only the comprehensive application of these approaches can adequately prepare future physicians to effectively navigate ethical dilemmas, such as conflicts of interest, challenges in palliative care, and the use of emerging medical technologies. The conclusions highlight the importance of investing in medical education resources and revising curricula to strike a balance between professional competencies and ethical awareness. Future research directions include a deeper analysis of international experience to adapt best practices to the context of Ukrainian medical education.

References

Башкірова Л. М., Ловас П. С., Якименко В. В. Європейські стратегії розвитку медичної освіти: досвід для України. Академічні Візії. 2023. Вип. 20. Вилучено із https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/417.

Горобоконь Ю. В. Формування професійних компетентностей майбутніх медичних працівників у процесі фахової підготовки. “Modern problems of science, education and society”: The 7th International scientific and practical conference, Kyiv, September 11-13. 2023. рр. 252–258. URL: https://reposit.uni-sport.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/5772/MODERN-PROBLEMS-OF-SCIENCE-EDUCATION-AND-SOCIETY-11-13.09.23%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=252.

Гринь В., Гринь К., Дельва М., Герасименко Л., Костиленко Ю. Компетентнісний підхід для формування креативної та мотивованої особистості здобувача вищої медичної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 33. С. 31–41. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.309941.

Дудікова Л. В. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх лікарів у медичних університетах: теорія і практика: монографія. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ». 2018. 488 с.

Корольова Т. Модель формування професійно-етичної культури майбутнього лікаря у процесі гуманітарної підготовки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. № 30. С. 66–69.

Орел-Халік Ю. В. Формування естетичного мислення майбутніх лікарів Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 59. С. 163–166. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/59.34.

Лазаренко Ю. В., Фомін О. О., Марцинковський І. П. Компетентнісний підхід в реаліях сьогодення. Актуальні проблеми якісної підготовки медичних кадрів у надзвичайних умовах : тези доп. навчально-методичної конференції (Вінниця, 8 лютого 2023 р.). Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, 2023. С. 142–144. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/6163.

Полковніков Я. Ключові виклики та шляхи оптимізації підготовки формування професійної культури студентів-стоматологів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. Вип. 21. С. 186–198. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307989.

Рожко М. М., Ерстенюк А. М., Капечук В. В., Іванців М. О., Сенчій В. М. Компетентнісний підхід у підготовці студентів медиків. Медична освіта. 2016. № 2. С. 102–107. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i2.6226.

Халло О. Сучасні підходи до підготовки майбутніх фахівців медичної галузі: перспективні вектори досліджень. Наукові записки БДПУ. 2024. Вип. 2. С. 146–152. URL: https://journals.bdpu.in.ua/index.php/ped/article/view/321/283.

Andersson H, Svensson A, Frank C, Rantala A, Holmberg M, Bremer A. Ethics education to support ethical competence learning in healthcare: an integrative systematic review. BMC Med Ethics. 2022. № 23 (1). Р. 29. DOI: 10.1186/s12910-022-00766-z.

Marshall M. C., Miron M. Medical Ethics for the Military Profession. Revista Científica General José María Córdova. 2021. № 19 (36). Р. 851–866. DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.814

Published

2025-05-27

How to Cite

YEVTUSHENKO Ю. (2025). MEDICAL ETHICS: CONCEPTUAL APPROACHES TO ITS FORMATION IN MODERN MEDICAL EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 152–159. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.21

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION