STAGES OF SPEECH DEVELOPMENT IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.12

Keywords:

communication, intervention, speech-disorders, language-skills, speech-development, autism-spectrum

Abstract

Objective. This article aims to conduct a comprehensive analysis of the stages of speech development in children with Autism Spectrum Disorders (ASD), considering their individual characteristics, sensory and social barriers. Additionally, it seeks to develop a refined model of speech development that could enhance diagnostic accuracy and corrective interventions. Methodology. The research is grounded in a systematic analysis of contemporary scientific sources, WHO normative documents, and empirical data obtained through observations and practical corrective measures. A comparative analysis of existing models of speech development in children with ASD is applied, integrating psycholinguistic and neuropsychological approaches to deepen the understanding of speech development specifics in this category. Scientific Novelty. The novelty of this study lies in proposing a differentiated approach to identifying key stages of speech development in children with ASD, particularly in comprehensively addressing sensory, motivational, cognitive, and pragmatic barriers. Special attention is given to the role of echolalia as a potential communicative resource, as well as the specifics of lexical repertoire, phonological memory, and disruptions in social language use, areas previously underexplored. Conclusions. The proposed model of speech formation in children with ASD is dynamic and versatile, accommodating individual developmental characteristics, cognitive functioning levels, emotional-volitional aspects, and the influence of social environments. This approach opens new perspectives for creating differentiated and effective corrective programs aimed at improving communication quality and social adaptation in children with ASD, which is highly relevant in contemporary educational and medical practice. Future research should focus on developing methodological tools for early diagnosis and supporting speech development across various types of autistic manifestations.

References

Базима І. В. Особливості розвитку мовлення у дітей із розладами аутистичного спектра. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Серія : Психологія і педагогіка, 2020. № 49. С. 52–59.

Гончаренко М. П. Особливості лексичного розвитку у дітей з аутизмом. Педагогіка і психологія. 2021. Вип. 14. С. 65–74.

Данілавчюте Е. Діти з особливими освітніми потребами в інеклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. Київ : ІСП НАПН, 2018. № 3. С 8–18.

Іванова Н. П. Ехолалія у дітей із розладами аутистичного спектра: особливості та методи корекції. Психологія і суспільство. 2021. Т. 17. № 2. С. 110–118.

Ковальчук О. М. Рання діагностика мовленнєвих порушень у дітей з аутизмом. Проблеми дефектології. 2018. № 31. С. 70–78.

Козак В. М. Прагматичні порушення в аутизмі: аналіз досліджень та корекційні стратегії. Корекційна педагогіка. 2022. № 29 (1). С. 18–27.

Островська К. О. Аутизм: проблеми психологічної допомоги : навч. посібник. Львів : Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. 110 с.

Островська К. О. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом : монографія. Львів : Навальківська М. Л., 2019. 519 с. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://odnb.odessa.ua/vnn/book/7125

Сидоренко Л. В. Мовленнєві порушення у дітей з аутизмом: синтаксичний аспект. Логопедія, 2020. Т. 8, № 3. С. 42–49.

Скрипник Т. В. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт». К. : Мандрівець, 2013. 240 с.

Тарасун В. В., Хворова Г. М. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом. К. : Наук. світ, 2004. 100 с.

Ткаченко І. І. Розуміння фігуральної мови у дітей з розладами аутистичного спектра. Психолого-педагогічні проблеми освіти, 2019. № 32. С. 88–95.

Шеремет М. К., Базима Н. В Корекційно-розвивальна робота з розвитку комунікативної функції мовлення у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку. Вип. 15. К-Подольський : Медобори, 2015. С. 369–378.

Шеремет М. К., Базима Н. В. Розуміння та виконання інструкцій дошкільниками з аутизмом. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2018. C. 112–119.

Шульженко Д. І. Психологія інклюзивної освіти учнів зі спектром інтелектуальних та аутистичних порушень (спів-авт. В. М. Синьов). Актуальні питання корекційної освіти. 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/sinov-vm-shulzhenko-di-psihologija-inkljuzivnoi-osviti-uchniv-zi-spektrom-intelektualnih-ta-autistichnih-porushen.html

Ми маємо знати більше про аутизм. Тематичний номер «Педіатрія». № 2 (73). Офіційна статистика дітей з розладами аутистичного спектра. Health-ua.com. 2024. Режим доступу: https://health-ua.com/newspaper/tn_pediatriya/76826-tematichnij-nomer-pedatrya--2-73-2024-r (дата звернення: 20.06.2025).

American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing, 2013. 59 с.

Clinical descriptions and diagnostic requirements for ICD-11 mental, behavioural and neurodevelopmental disorders, 2023. 322 с.

Published

2025-08-29

How to Cite

HORBIL Р. (2025). STAGES OF SPEECH DEVELOPMENT IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 80–85. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.12

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION