CRITERIA FOR THE READINESS OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS TO ORGANIZE AND CONDUCT PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.17Keywords:
primary school teacher, future teacher readiness, higher education students, readiness criteria, educational process in higher education institutions, scientific and research activities, psychological and pedagogical researchAbstract
The article raises the topical issue of preparing future primary school teachers to organize and conduct psychological and pedagogical research in the context of modern requirements for the professional training of teaching staff. It highlights the importance of research activities for higher education students as an integral part of their professional development, capable of integrating theoretical knowledge, practical skills, and personal qualities. The article outlines the objectives of such training, which are determined by the needs of an innovative economy, the development of the information society, and the need to train competent, creative, and self-educated specialists.The author reveals the essence of the concept of “readiness criteria” in psychological and pedagogical research, defining their functions, types, and requirements for formulation. Four key criteria for the readiness of applicants are proposed: motivation for scientific and research activities, self-assessment of research readiness, intellectual and logical abilities, and the ability to self-manage in the scientific and research process. For each criterion, corresponding indicators and level characteristics (high, medium, low levels) are given, which makes it possible to carry out a comprehensive diagnosis of research competence.The results of a student survey are presented, which showed that many students have a positive attitude towards scientific research activities, but also revealed barriers that limit active participation in research: overload with the curriculum, insufficient level.
References
Вернидуб Р. Формування дослідницької компетентності студентів-бакалаврів педагогічних університетів. Рідна школа. 2012. N 6. С. 58-62.
Вітченко А., Вітченко А. Основи наукових досліджень у вищій школі: підруч. Київ: ФОП Ямчинський О. 2020. 272 с.
Головкова М., Єрмак Ю. Організація науково-дослідницької діяльності здобувачів вищої освіти. Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. № 2(1), С. 117-123.
Дубасенюк О. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження: навч.-методичний посібник. Житомир: Полісся, 2016. 256 с.
Зайцева С. Науково-дослідна діяльність як фундаментальна складова іміджу закладів вищої освіти. Образ. 2018. Вип. 3 (29). С. 74-83.
Махомета Т. Психолого-педагогічні особливості управління навчально-пізнавальної діяльності першокурсників. Проблеми математичної освіти: матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. (24-26 листопада 2010 р.). Черкаси, 2010. С. 254-255.
Радюк І. Науково-дослідницька робота як складова професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Молодь і ринок. N 1 (199). 2022. С. 123-127.
Стандарт вищої освіти України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/ naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti (дата звернення: 22.07.2025).
Скрипник Н. Психолого-педагогічне дослідження та корегування професійних інтересів здобувачів вищої освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 2023. (2). С. 50-57.
Ткачук Л. Науково-дослідницька діяльність студентів – умова формування їх професійної компетентності. Збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції «Ефективні технології навчання та виховання в контексті Болонського процесу» 18-19 квітня 2013 р. Донецьк: ТОВ «Видавничо-поліграфічне підприємство «Промінь», 2013.






