НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ 5–6 КЛАСІВ ШКІЛ З МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН КРІЗЬ ПРИЗМУ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.4

Ключові слова:

навчання української мови, компетентнісний підхід, особистісний підхід, діяльнісний підхід, комунікативний підхід, компаративний підхід.

Анотація

Стаття присвячена розглядові специфіки навчання української мови учнів 5–6 класів у школах з мовами національних меншин у контексті сучасних наукових досягнень. Увага приділяється окресленню сучасних освітніх реалій, що вимагають адаптації прийомів і методів навчання мови до особливостей суспільних трансформацій, які визначаються розвитком цифрових технологій, збереженням полікультурного середовища тощо. У статті розглядаються підходи до навчання української мови, що визначають методи, прийоми, способи, засоби навчання для формування цілісного уявлення про ті аспекти дійсності, які відображені у навчальному матеріалі. Визначається, що найбільш вагомими підходами до навчання української мови учнів 5–6 класів у школах з мовами національних меншин є: компетентнісний підхід, особистісний підхід, діяльнісний підхід, комунікативний підхід, компаративний підхід. Наголошується, що вказані підходи ефективно доповнюють один одного. У статті наголошується, що компетентнісний підхід базується на узгодженому поєднанні теоретичних знань і практичних навичок, зокрема комунікативних навичок, які засвідчують здатність висловлювати та сприймати інформацію, здатність здійснювати логічні операції (аналізу, порівняння, обґрунтування, узагальнення, систематизації тощо) і здатність демонструвати предметні уміння і навички у відповідності до програмного матеріалу. Підкреслюється, що особистісний підхід у процесі навчання української мови виявляється насамперед у створенні оптимальних умов для формування здатності самостійно аналізувати певні мовні факти, висловлювати власні міркування, спостереження, враження у процесі зв’язного мовлення, проектувати розвиток заданої ситуації, використовуючи певні мовні засоби тощо. У статті вказується, що збалансоване використання різних підходів (компетентнісного, особистісного, діяльнісного, комунікативного, компаративного) сприяє підсиленню ефективності під час навчання української мови.

Посилання

Голуб Н. Б., Новосьолова В. І., Шелехова Г. Т., Ярмолюк А. В. Навчання української мови учнів 5 класу на засадах компетентнісного підходу: посібник. К. : Видавничий дім «Сам», 2017. 144 с.

Груба Т. Сучасні підходи до формування мовної особистості учнів на уроках української мови (профільний рівень). Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1(64). С. 65–71.

Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv -povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Кучеренко І. Технологічний аспект вивчення української мови. Дивослово. 2018. № 6. С. 9–15.

Модельна навчальна програма «Українська мова для класів з навчанням угорською мовою. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Гнаткович Т.Д., Шумицька Г.В., Борисова Є.Е., Лукач А.Ю. К., 2021. 102 с.

Модельна навчальна програма «Українська мова для класів з навчанням румунською мовою. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Фонарюк Т.І., Кульбабська О.В., Філіп Ю.Л., Костіна-Кніжницька А.В., Сиротюк О.М.). К., 2021. 142 с.

Модельна навчальна програма «Українська мова для класів з навчанням молдовською мовою. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Свінтковська С. А., Верготі Л. Т., Ткаченко С. І., Цимбал Т. В. К., 2021. 94 с.

Рускуліс Л.· Когнітивно-комунікативний підхід у методичній системі формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 4(67). С. 182–187.

Фідкевич О. Л., Богданець-Білоскаленко Н. І. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа»: теорія і практика формувального оцінювання у 3-4 класах закладів загальної середньої освіти для педагогічних працівників. К.: Генеза, 2020. 96 с. 10. Шелехова Г. Урахування сучасних підходів до навчання української мови учнів 8-9 класів. Українська мова і література в школі. 2015. № 2. С.2-7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-26

Як цитувати

АТАМАНЧУК, В. (2023). НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ 5–6 КЛАСІВ ШКІЛ З МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН КРІЗЬ ПРИЗМУ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 23–28. https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА