РОБОТА НАД СЮЖЕТНИМИ ЗАДАЧАМИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.11Ключові слова:
уроки математики, сюжетні задачі, мовленнєва діяльність, навички читання, молодші школяріАнотація
У статті обґрунтовано наукові засади формування повноцінних навичок читання у молодших школярів, а також визначено ефективні шляхи організації мовленнєвої діяльності на уроках математики через роботу над сюжетними задачами. Особлива увага приділена тому, як інтеграція мовленнєвих умінь у процес вивчення математики сприяє комплексному розвитку учнів початкових класів. Методологічною основою дослідження став аналіз сучасних теоретичних джерел, методичних матеріалів та навчальних підручників, зокрема підручника «Математика» для 3 класу авторства Н. О. Будної та М. В. Беденко. У роботі розглянуто поетапні підходи до роботи над сюжетними задачами, що сприяють не лише розвитку техніки читання (правильності, виразності, темпу), а й формуванню умінь усвідомлено працювати з текстом, аналізувати його, виділяти головну думку, а також розвивати зв’язне усне мовлення.Наукова новизна полягає у комплексному підході до розвитку навичок читання через уроки математики, що є одним із недостатньо досліджених напрямів сучасної педагогіки. У статті розкрито взаємозв’язок між технікою читання, розумінням тексту та розвитком комунікативної компетентності молодших школярів. Показано, що робота над сюжетними задачами стимулює мовленнєву активність, сприяє вдосконаленню мовленнєвого апарату та формуванню умінь виразно і свідомо читати.У висновках підкреслено, що методично грамотно організована робота з сюжетними задачами на уроках математики стимулює читацький інтерес і сприяє формуванню повноцінних навичок читання. Це дозволяє не лише опанувати ключову математичну компетентність, а й розвивати мовлення, мислення та вміння висловлювати власні думки. Перспективним напрямом подальших досліджень є створення та впровадження практичних моделей уроків, які поєднують формування мовленнєвих навичок із засвоєнням математичних знань, сприяючи гармонійному та комплексному розвитку молодших школярів..
Посилання
Будна Н. О. Математика : підручник для 3 кл. закладів загальн. середн. освіти : у 2-х ч. Ч. 1. / Н. О. Будна, М. В. Беденко. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2024. 144 с. : іл.
Будна Н. О. Математика : підручник для 3 кл. закладів загальн. середн. освіти : у 2-х ч. Ч. 2. / Н. О. Будна, М. В. Беденко. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2024. 144 с. : іл.
Мартиненко В.О. Індивідуальний підхід до формування і розвитку навички читання молодших школярів : методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 104 с.
Московчук Л. М., Довгань О. С. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів на уроці математики засобами змісту сюжетних задач за підручником Н. П. Листопад. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруюва. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 2021. № 3 (107). С. 199-212. Категорія Б. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/?page_id=3954 (дата звернення: 15.09.2025).
Олійник І. Мовленнєва діяльність як основа формування комунікативної компетентності молодших школярів. Нова педагогiчна думка. Серія «Дошкільна та початкова освіта». 2023. № 2 (114). С. 116-120. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741757/1/563-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1559-1-10-20230713.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Пономарьова К.І. Засоби формування навички читання в першокласників у процесі навчання грамоти. 2019. C. 1-5. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/717538/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%20%D0%97%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B8%20%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf.
Пономарьова К.І. Пріоритети в навчанні грамоти першокласників НУШ. Початкова школа. 2018. № 8. С. 21-25.
Пономарьова К.І. Реалізація компетентнісного підходу в системі початкової мовної освіти. 2019. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716058/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%20%D0%A0%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%83%20%D0%B2%20%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D1%96%20%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Савченко О.Я. Методика читання в початкових класах. Київ : Освіта, 2007. 334 с.
Саєнко Ю., Капустіна Є. Розвиток мовленнєвої діяльності молодших школярів на заняттях з української мови. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : Педагогіка, 2024. № 1 (32). С. 147-153. URL: file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/3259-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-8309-1-10-20241221.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1-2 класи. Київ : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР+», 2018. 240 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





