МАСКУВАННЯ ЕМОЦІЙ У ПРОЦЕСІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Автор(и)

  • Еліна Коляда
  • Олена Мельник

Ключові слова:

емоція, маскування, придушення, симуляція, маніпуляція, міжособистісна комунікація

Анотація

У статті йдеться про маскування комунікантами емоцій, які виникають і виявляються у процесі спілкування. Емоції пронизують усю комунікативну діяльність людини. Під час міжособистісної взаємодії комунікантам доводиться маніпулювати окремими компонентами невербальної поведінки, щоб приховати справжні і виразити лише свідомо відібрані почуття відповідно до комунікативної ситуації, оскільки випадки спроб приховати емоції в словах досить рідкісні. Усвідомлюючи здатність міміки, жестів або голосу видавати позитивні і негативні емоції, що переживаються, людина найчастіше намагається їх довільно контролювати. У роботі увагу акцентовано на трьох формах контролю емоційної експресії: «придушенні», «маскуванні» і «симуляції». «Придушення» передбачає приховування вираження емоційного стану, що переживає людина; «маскування» – це заміна вираження емоційного стану, який переживає комунікант, вираженням іншої емоції, що не переживається в даний момент; і «симуляція» – це вираження емоції, яку насправді не переживають. Комунікант, відчуваючи ту чи іншу емоцію, яка зовні проявляється через відповідну невербальну поведінку, через певні причини маскує її за допомогою невербальних компонентів, характерних для прояву іншої емоції. Маскою може бути будь-яка емоція. Жест, що приховує істинний (спонтанний) жест, отримав назву жест-«маска». Найчастіше комуніканти як маску використовують посмішку, оскільки вона найбільш природно виникає і є частиною традиційного вітання. Крім того, вважають, що завдяки щасливому виразу обличчя легше ввести в оману. Інтерпретація посмішки залежить від комунікативної ситуації, від стану адресата, який сприймає посмішку, від взаємин між комунікантами тощо. Світ емоцій та почуттів репрезентовано в художньому тексті, автор якого відтворює та інтерпретує емоційну сферу людини. Автор художнього тексту може використовувати лексеми-номінації емоційних станів або описувати жести, міміку, рухи персонажів, які сигналізують читачам про переживання персонажами тієї чи іншої емоції і допомагають їм безпомилково розпізнати емоційні переживання персонажів у контексті твору з опертям на власний життєвий досвід і знання.

Посилання

Ekman, Paul, and Friesen, Wallace V. 1969. “The Repertoire or Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage and Coding”. Semiotica 1:49–98.

Ekman, Pol. 2015. Teoriya brekhni. Kyyiv: Kompaniya OSMA.

Epshteyn, Ol’ga. 2017. “Maskirovka emotsiy v angloyazychnykh proizvedeniyakh zhanra antiutopii”. Filologicheskiye nauki. Voprosy teorii i praktiki 4(1):191–194.

Ganina, Vera, i Kartashkova, Faina. 2006. Emotsii cheloveka i neverbalnoye povedeniye: gendernyy aspekt. Ivanovo: Ivanovskiy gosudarstvennyy universitet.

Ganina, Vera, i Pesyakova, Anna. 2008. “Maskirovka emotsiy cheloveka s pomoshchyu neverbalnogo povedeniya (na materiale angloyazychnykh detektivnikh romanov)”. Vestnik gumanitarnogo fakulteta Ivanovskogo gosudarstvennogo khimiko-tekhnologicheskogo universiteta 3:176–180.

Ilin, Evgeniy. 2002. Emotsii i chuvstva. Sankt-Peterburg: Piter.

Kotstsolino, Mauro. 2015. Neverbalnaya kommunikatsiya. Teoriya, funktsiya, yazyk i znak. Perevod O. A. Shipilovoy. Kharkov: Gumanitarnyy tsentr.

Kreydlin, G. E., Chuvilina, E. A. 2001. “Ulybka kak zhest i kak slovo (k probleme vnutriyazykovoy tipologii neverbalnykh aktov)”. Voprosy yazykoznaniya 4:66–93.

Kreydlin, Grigoriy. 2002. Neverbalnaya semiotika. Yazyk tela i estestvennyy yazyk. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye.

Pereverzeva, Irina. 1989. “Proyavleniye individualnykh razlichiy po emotsionalnosti v funktsii kontrolia za emotsionalnoi ekspressiyey”. Voprosy psikhologii 1:113–117.

Ryukle, Khorst. 1996. Vashe taynoye oruzhiye v obshchenii: mimika, zhest, dvizheniye. Moskwa: “Inter·ekspert”; AO «INFRA-M».

Shelgunova, Lidiya. 1978. “Vzaimootnosheniye yazykovykh i parayazykovykh faktorov v romane L. N. Tolstogo “Voskreseniye””. Filologicheskiye nauki 3:70–79.

Vansyatskaya, Elena, and Kartashkova, Faina. 2005. Neverbalnyie komponenty kommunikatsii v angliyskom khudozhestvennom tekste. Ivanovo: Izdatelstvo Ivanovskogo gosudarstvennogo universiteta.

Variy, Myron. 2009. Zahalna psykholohiya. Kyyiv: Tsentr uchbovoyi literatury.

Vryganova, Kseniya. 2012. “Yazykovaya reprezentatsiya fenomena maskirovki emotsiy cheloveka (na materiale angliyskikh khudozhestvennykh tekstov)”. PhD diss., Ivanovo.

Znakov, Vladimir. 2000. “Makiavellizm: psikhologicheskoye svoystvo lichnosti i metodika ego issledovaniya”. Psikhologicheskiy zhurnal 21(5):16–22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Коляда, Е., & Мельник, О. (2021). МАСКУВАННЯ ЕМОЦІЙ У ПРОЦЕСІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ КОМУНІКАЦІЇ. Актуальні питання іноземної філології, (11), 66–71. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/1006

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають