AN ESP COURSE AS A C ONSTITUENT P ART OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE PHILOLOGISTS

Authors

  • Elina Koliada
  • Olena Botvinko-Botiuk

Keywords:

English for Specific Purposes (ESP) ESP), professional communicative competence, language of science, scientific style, spe ech culture

Abstract

An ESP English for Specific Purposes Course meet s students’ specific needs . I t comprises efficient, intensive and scientifically grounded subject oriented on the development of professional communicative competence of students. The master’s degree programme aims at equipping students with deep theoretical professional knowledge and developing the necessary skills and competences. Considerable attention is devoted to academic communication skills in English, critical thinking , academic speaking, listening, re ading and writing skills translation and/ or interpretation skills as well as effective and efficient research skills. Activities include formal presentations, discussions, reports on research, etc. T o be successful, students must learn how to communicate effectively in professional sphere of life. It is obvious that students, language learners, cannot achieve communicative competence without the knowledge and awareness of the functions of non verbal communication which is an essential part of communicativ e situations. However, it should be taken into account that n on verbal communication is different from one culture to another.

References

Аврорин В. А. Проблемы изучения функциональной стороны языка. К вопросу о предмете социолингвистики / В. А. Аврорин. – Ленинград : Наука, 1975. – 276 с.

Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. / Н. П. Волкова. – К. : ВЦ «Академія», 2006. – 256 с.

Ільченко О. М. Дискурсивні стандарти сучасної англійської мови науки / О. М. Ільченко // Studia Linguistica. – 2013. – Вип. 7. – С. 327–337.

Ільченко О. М. Етикетизація англо-американського наукового дискурсу : автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.02.04 / О. М. Ільченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К. : [б. в.], 2002. – 37 с.

Кияк Т. Вузькогалузеві терміни як основа формування та квазіреферування фахових текстів / Т. Кияк // Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. Сер. «Проблеми української термінології». – 2008. – № 620. – С. 3–5.

Корж А. В. Українська мова професійного спрямування : навч. посіб. / А. В. Корж. – 2-ге вид. – К. : КНТ, ЦУЛ, 2012. – 296 с.

Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. / І. М. Кочан. – 2-ге вид. – К. : Знання, 2008. – 423 с.

Мацько Л. І. Комунікативна лінгвістика : навч.-метод. посіб. / Л. І. Мацько, О. М. Калита, С. І. Поворознюк ; Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – 256 с.

Морська Л. І. Англійська мова для спеціальних цілей (ESP): історія виникнення підходу та його специфіка / Л. І. Морська // Науковий вісник Ужгород. нац. ун-ту. Сер. «Педагогіка. Соціальна робота» / голов. ред. І. В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2012. – Вип. 25. – С. 136–138.

Павлюк Р. О. Розвиток іншомовного професійного мовлення у контексті науково-дослідної діяльності магістрів гуманітарного профілю / Р. О. Павлюк // Молодий вчений. – 2015. – № 8(1). – С. 131–134.

Півньова Л. Мова спеціального призначення як об’єкт лінгвістичних студій / Л. Півньова // Українська мова. – 2014. – № 4. – С. 117–125.

Піз А. Мова рухів тіла. Розширене видання / А. Піз, Б. Піз ; пер. з англ. Н. Лавської. – К. : Вид. група «КМ-БУКС», 2017. – 416 с.

Семеног О. М. Культура наукової української мови : навч. посіб. / О. М. Семеног. – 2-ге вид., стереотип. – К. : ВЦ «Академія», 2012. – 216 с.

Семенюк О. А. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. / О. А. Семенюк, В. Ю. Паращук. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 240 с.

Суперанская А. В. Общая терминология. Вопросы теории / А. В. Суперанская, Н. В. Подольская, Н. В. Васильева. – М. : Едиториал УРСС, 2009. – 248 с.

Тарнопольський О. Б. Аспектний підхід навчання англійської мови для спеціальних цілей у немовних ВНЗ / О. Б. Тарнопольський, З. М. Корнєва // Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. – 2011. – Вип. 18. – С. 231–239.

Felber H. Terminology Manual / H. Felber. – Paris : UNESCO, 1984. – 426 p.

Puffalt D. Speak Authentic English! A handbook for Ukrainians / D. Puffalt, V. Starko. – Луцьк : ВКФ «Агроспецсервіс», 2003. – 152 c.

Published

2021-06-22

How to Cite

Koliada Е., & Botvinko-Botiuk О. (2021). AN ESP COURSE AS A C ONSTITUENT P ART OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE PHILOLOGISTS. Current Issues of Foreign Philology, (6), 70–75. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2717

Most read articles by the same author(s)